Rabobank verwacht dat China in 2020 maar liefst 4,6 miljoen ton varkensvlees gaat importeren. Dat is een stijging van bijna 40% ten opzichte van de recordvolumes die dit jaar al naar het noodlijdende Aziatische land worden verscheept.
Naar verluidt importeert China dit jaar zo'n 3,1 miljoen tot 3,3 miljoen ton varkensvlees, inclusief bijproducten. Dit is een flinke stijging ten opzichte van de 2,1 miljoen ton die in 2018 het land binnenkwam. Omdat het grote vleestekort (als gevolg van Afrikaanse varkenspest) verder oploopt, zet de importdrift in 2020 verder door.
Volgens Rabobank is de binnenlandse varkensvleesproductie dit jaar met 25% gedaald naar 40,5 miljoen ton. Volgend jaar wordt een verdere daling verwacht van 10% tot 15%.
Herstel van 2021
Ondertussen signaleert de bank wel de eerste tekenen van herstel. De recordhoge varkensprijzen motiveren producenten in China om 'back in business' te gaan. Het herstel neemt echter de nodige tijd in beslag. Pas vanaf 2021 verwacht Rabobank dat de productie weer groeicijfers kan laten zien.
De bank verwacht bovendien niet dat productie weer terugkomt op het oude niveau. Dit omdat marktaandeel verloren is gegaan bij onder meer rund- en pluimveevlees. De Chinese pluimveesector spint garen bij deze grote productie-uitval en laat dit jaar groeicijfers zien tot wel 10%.
Vraag blijft tot 2025 goed
Tussen 2021 en 2025 verwacht dat de bank dat China jaar op jaar zo’n 3 miljoen ton varkensvlees importeert. In historisch perspectief zijn dat grote volumes. De prognose biedt dan ook veel perspectief voor varkenshouders in Europa die sterk profiteren van het vleestekort in China.
Ook verwacht de bank in de toekomst een andere sectorstructuur. Zo zal de bijdrage van de zogeheten 'backyard farms' in 2025 geslonken zijn tot 30%, terwijl de grote integraties (vanaf 10.000 varkens) tegen die tijd een derde van de productie voor hun rekening nemen. Tot voorkort was meer dan de helft van de productie in handen van kleine producenten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.