De marges in de zeugenhouderij stonden in de tweede helft van 2018 behoorlijk onder druk, maar inmiddels kan weer naar boven worden gekeken. De Countus Biggenindex laat dan ook een stijging zien. Het rendement in de vleesvarkenshouderij nadert daarentegen een kantelpunt.
De Countus Biggenindex, een product van Countus en DCA Groep, heeft in de afgelopen weken de stijgende lijn (die in november 2018 werd ingezet) doorgetrokken. In de eerste week van dit jaar kwam de Index uit op 76 punten, waarbij 100 als het 5-jarig gemiddelde geldt.
Biggenprijzen in de lift
De reden van de stijging zijn de prijsverhogingen op de biggenmarkt. De DCA BestPigletPrice zit al weken in de lift en lijkt op weg naar €40 per big. Ook de andere biggennoteringen trekken aan. De verwachting dat de stijgende trend nog een aantal weken doorzet. Met de kennis van nu is de verwachting dat de Index waarschijnlijk medio mei terug is op het 5-jarig gemiddelde.
Aan de kostenkant wordt de Index afgeremd door oplopende voerkosten en hoge mestafzetkosten. De opbrengstprijzen hebben in het verleden wel vaker op dergelijk lage niveaus genoteerd, maar de voerprijzen en mestafzetkosten waren niet eerder zo hoog.
Varkensprijs nog stabiel
Voor de Countus Vleesvarkensindex pakt de oplopende biggenprijs juist negatief uit. Sinds de prijsstijging op de biggenmarkt is ingezet, toont de Index een daling. In de eerste week van januari noteerde de Index 63,7 punten. Ook in de vleesvarkenshouderij drukken de hoge voer- en hoge mestafzetkosten het rendement.
De verwachting is dat de negatieve lijn spoedig kan worden omgebogen. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het op de varkensmarkt nog aan prijsopdrijvende factoren ontbreekt om de stabiele prijs te doorbreken; op de wat langere termijn zijn de vooruitzichten wel wat beter.
Klik hier voor meer grafieken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.