Het is niet de vraag of, maar wanneer Afrikaanse varkenspest Duitsland bereikt. Dat zei topman Clemens Tönnies maandag 12 november in zijn inleiding op de EuroTier in Hannover. "Als de OIE (World Organisation for Animal Health) een uitbraak gelijk stelt aan de status voor productiedieren wordt het een grote klap voor onze sector."
Tönnies stelt dat het van de zotte is dat bij een uitbraak van Afrikaanse varkenspest onder wilde zwijnen alle varkenshouders en verwerkende industrieën daar ook onder lijden. "Ik roep de politiek op met ons mee te strijden, om deze status zodoende te veranderen. Het is lastig inschatten hoeveel impact het gaat hebben, maar die impact zal groot zijn."
Vlees is gezond
De topman van de Duitse slachterij merkte verder op dat het alle hens aan dek is om aan de kritische geluiden uit de maatschappij te voldoen. "Kritiek moeten we niet wegwuiven, maar we hoeven ook niet overal in mee te gaan. Voedsel is veiliger dan ooit en toch is er meer discussie dan ooit, dat verbaast mij. Ik ben er oprecht van overtuigd dat er niets mis mee is om vlees te eten. Sterker nog: het is zelfs goed voor je hersenen. Het positieve verhaal mag en moet ook verteld worden."
- Clemens Tönnies
Volgens Tönnies blijven er volop kansen, ook als in West-Europa de consumptie van varkensvlees de komende 10 jaar daalt. "Als wij de publieke opinie goed uitleggen wat ons recht van werken en bestaan is, dan houden we een goede toekomst." Tönnies toonde daarbij FAO-studies die een daling van 1% in West-Europa toont en een stijging van zelfs 35% in Zuidoost-Azië, 25% in Brazilië en 10% in China. "Dat biedt enorm veel kansen voor ons."
Focus op kwaliteit
De inzet moet daarbij wel gericht zijn op kwaliteit. "Ik vergelijk ons daarbij met de auto-industrie. Enkele decennia geleden stond die ook onder druk. Door in te zetten op een sterk imago, door hoge kwaliteit, staat de Duitse auto-industrie er al jaren sterk voor. Die kansen liggen er voor onze sector ook, daarvan ben ik overtuigd."
Tönnies vervolgt: "Nieuwe concepten in de retail moeten en gaan daarbij helpen. Een belangrijk deel van de consument hier is namelijk al bereid iets extra te betalen voor extra inzet. Die vraag naar extra toegevoegde waarde neemt de komende jaren ook in andere werelddelen toe."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10880504/t-nnies-een-uitbraak-raakt-ons-hard]Tönnies: 'Een uitbraak raakt ons hard' [/url]