Voergroep Zuid is content met de gerealiseerde volumegroei in 2016. In de varkenshouderij boekte het bedrijf een aanzienlijke volumegroei. Een opvallende groei, want dit is dwars tegen de markttrend in. Na een stevig verlies in 2015 schrijft het bedrijf wel weer lichtgroene cijfers.
De afzet van mengvoeders steeg in 2016 met 2,2 procent en de afzet van voergrondstoffen steeg met 6,9 procent. Per saldo betekent dit een volumegroei van 2,7 procent tot ruim 800.000 ton. In de varkenshouderij realiseerde Voergroep Zuid een volumegroei van 5,7 procent. De totale afzet van mengvoeders, in deze sector, daalde in 2016 juist met 5 procent. Daarmee scoort het bedrijf bovengemiddeld. De afzet in de melkveehouderij steeg met 5,3 procent. Dat is iets onder de totale afzetgroei van ruim 8 procent.
Zelfmengers in pluimveehouderij
In de pluimveehouderij laat het volume een flinke krimp zien, namelijk 4,4 procent. Dit komt, volgens de voerfabrikant, doordat pluimveehouders steeds vaker losse grondstoffen zelf bijmengen. Dit verklaart ook waarom de afzet van losse grondstoffen, met 6,9 procent, is toegenomen.
Resultaat
Voergroep Zuid realiseerde in 2015 nog een verlies van 4,7 miljoen euro. Over 2016 is een ommekeer zichtbaar, gezien de winst van 355.000 euro uit een omzet van 280 miljoen euro. Dit komt neer op een, enigszins magere, winstmarge van 0,12 procent. Met een solvabiliteit van 65,8 procent blijft het eigen vermogen op een hoog niveau.
Verwachting
Voergroep Zuid directeur, Wim Maaskant, ziet volop kansen voor 2017. Met het verder stroomlijnen van de organisatie wil Voergroep Zuid haar kernwaarden verwezenlijken: kwalitatief goed voer tegen een scherpe kostprijs. Doelstelling is om voervolumes gelijk te houden.
Bijna de helft van alle afzet komt van Nederlands mengvoer, concentraten en enkelvoudige grondstoffen in het werkgebied van Voergroep Zuid. Deze, naar eigen zeggen, 'geografisch gunstige positie' wil de coöperatie hierbij benutten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.