Volumegroei in 2016

In welke kleur schrijft Voergroep Zuid de jaarcijfers?

21 April 2017 - Wouter Baan

Voergroep Zuid is content met de gerealiseerde volumegroei in 2016. In de varkenshouderij boekte het bedrijf een aanzienlijke volumegroei. Een opvallende groei, want dit is dwars tegen de markttrend in. Na een stevig verlies in 2015 schrijft het bedrijf wel weer lichtgroene cijfers.   

De afzet van mengvoeders steeg in 2016 met 2,2 procent en de afzet van voergrondstoffen steeg met 6,9 procent. Per saldo betekent dit een volumegroei van 2,7 procent tot ruim 800.000 ton. In de varkenshouderij realiseerde Voergroep Zuid een volumegroei van 5,7 procent. De totale afzet van mengvoeders, in deze sector, daalde in 2016 juist met 5 procent. Daarmee scoort het bedrijf bovengemiddeld. De afzet in de melkveehouderij steeg met 5,3 procent. Dat is iets onder de totale afzetgroei van ruim 8 procent. 

6,9

procent

meer afzet van losse grondstoffen

Zelfmengers in pluimveehouderij
In de pluimveehouderij laat het volume een flinke krimp zien, namelijk 4,4 procent. Dit komt, volgens de voerfabrikant, doordat pluimveehouders steeds vaker losse grondstoffen zelf bijmengen. Dit verklaart ook waarom de afzet van losse grondstoffen, met 6,9 procent, is toegenomen.

Resultaat
Voergroep Zuid realiseerde in 2015 nog een verlies van 4,7 miljoen euro. Over 2016 is een ommekeer zichtbaar, gezien de winst van 355.000 euro uit een omzet van 280 miljoen euro. Dit komt neer op een, enigszins magere, winstmarge van 0,12 procent. Met een solvabiliteit van 65,8 procent blijft het eigen vermogen op een hoog niveau.

Verwachting
Voergroep Zuid directeur, Wim Maaskant, ziet volop kansen voor 2017. Met het verder stroomlijnen van de organisatie wil Voergroep Zuid haar kernwaarden verwezenlijken: kwalitatief goed voer tegen een scherpe kostprijs. Doelstelling is om voervolumes gelijk te houden.

Bijna de helft van alle afzet komt van Nederlands mengvoer, concentraten en enkelvoudige grondstoffen in het werkgebied van Voergroep Zuid. Deze, naar eigen zeggen, 'geografisch gunstige positie' wil de coöperatie hierbij benutten. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Voer

Middelgrote voercoöperatie ook vatbaar voor krimp

Nieuws Afzetcijfers 2023

Voergroep Zuid schroeft afzetcijfers verder op

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden