De hausse die de wereldwijde machinemarkt de afgelopen twee jaar in zijn greep hield neemt snel af. Productprijzen, stijgende teelt- en machinekosten en hogere rentes zorgen ervoor dat boeren minder investeren in nieuwe trekkers, werktuigen en oogstmachines. Dat merkt ook John Deere in zijn eerste financiële cijfers voor 2024.
Het eerste financiële kwartaal bij John Deere loopt van november tot en met januari. In die periode behaalde Deere & Company een netto-omzet van $1,751 miljard. Dat is omgerekend €1,62 miljard. De omzet ligt 10,6% lager dan in het vierde kwartaal van vorig jaar. Wereldwijd behaalde de grootste machineproducent ter wereld $12,18 miljard aan machineomzet. Een daling van 4% met Q4 2023. Volgens CEO John C. May investeren bedrijven minder in nieuwe techniek dan het bedrijf in 2022 en 2023 heeft gezien.
Vijfde minder verkocht
In vergelijking tot de gemiddelde omzet en andere segmenten presteert de landbouwtak van John Deere relatief 'slecht'. De netto verkoopomzet liep met bijna een vijfde terug -ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder- tot $2,32 miljard. In 2023 lag de omzet nog boven de $3 miljard. Trekkers en landbouwmachines zijn duurder geworden, waardoor de verkopen ervan dalen. Een klein voordeel voor de fabrikant is dat de productiekosten rap afnemen.
Voor zowel Europa als Noord-Amerika verwacht het bedrijf dit jaar 10% tot 15% minder trekkers en (oogst)machines te verkopen. Alleen in Azië blijft de verkoop naar verwachting ongeveer gelijk. De grondverzetmachines doen het beter, daar wordt hoogstens een kleine krimp verwacht. Voor precisielandbouwproducten wordt rekening gehouden met maximaal 20% minder verkoop.
Voorraden lopen op
In de VS is vooral de verkoop van zware landbouwtrekkers teruggelopen, zo tonen cijfers van brancheorganisatie AEM aan. Deze categorie liep 18% terug. Voor kleinere trekkers rond de 100 pk is dat 5%. Minder verkopen zijn ook merkbaar bij dealers in Noord-Amerika. Mechanisatiebedrijven hebben er 30% meer trekkers op voorraad staan en 16% meer combines dan in 2023.
De situatie in Europa is niet veel anders. Ook daar lopen de machinevoorraden op. Dealerbedrijven hebben de schrik van lange levertijden er nog een beetje inzitten, waardoor relatief veel op voorhand is besteld. Zeker wanneer dat op de top van de markt is gebeurd zijn dat dure voorraden, waar je als bedrijf mee in de maag zit. Vooral grote en dure machines zoals zware trekkers en oogstmachines zijn lastiger te verkopen. De leasetarieven zijn in de laatste twaalf maanden behoorlijk gestegen en met veel onzekerheden in de Europese landbouw doen bedrijven het even rustig aan.
Cijfers CNH in het groen
Een dag voor Deere maakte CNH zijn financiële cijfers bekend. Die lopen wat achter en slaan op Q4 van 2023. In de drie maanden behaalde het moederbedrijf van New Holland, Case IH en Steyr een netto-omzet van $617 miljoen (€571,30 miljoen). Dat is 4,2% meer dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De geconsolideerde omzet lag wel 2% lager en de verkoop 5%. Over heel 2023 behaalde het concern 5% meer geconsolideerde omzet ($24,7 miljard). Puur de machinetak deed het 3% beter. Ook CNH houdt rekening met minder verkopen dit jaar, maar ziet het wel positiever in dan Deere.
Agco – het moederbedrijf van Fendt, Massey Ferguson en Valtra – behaalde een netto omzet van $3,8 miljard in Q4 2023, wat 2,5% minder is ten opzichte van een jaar eerder. Over heel 2023 komt de omzet 14% hoger uit, op $14,4 miljard. Vooral Fendt draagt bij aan deze stijging, zo zegt CEO Eric Hansotia. Het Duitse premiummerk is internationaal uitgerold en de omzet binnen die tak groeide met 12% in 2023. "Ondanks lagere productprijzen en bedrijfsinkomens verwachten we in 2024 hogere en stabielere winstmarges", aldus Hansotia. In Europa behaalde het ruim 17% meer omzet in 2023, vooral omdat meer middelzware en zware trekkers werden verkocht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10907971/omzet-trekkerfabrikanten-koelt-af-na-topjaren]Omzet trekkerfabrikanten koelt af na topjaren[/url]
straks fendt voor een prikkie!Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10907971/omzet-trekkerfabrikanten-koelt-af-na-topjaren]Omzet trekkerfabrikanten koelt af na topjaren[/url]
fendt en jd zijn achterhaald.
veel te duur voor gangboer boerenbedrijf .
enkel je kostprijs te hoog maken.
die kwaliteit is wel eens beter geweest.
fendt en jd zijn achterhaald.
veel te duur voor gangboer boerenbedrijf .
enkel je kostprijs te hoog maken.
realist schreef:Kijkend naar de verkoopcijfers over 2023 zijn er veel achterhaalde boeren en loonwerkers dan in Nederland... Hier in de polder is het alleen nog groen met rode of gele velgen. Andere merken doen nauwelijks meer mee.fendt en jd zijn achterhaald.
veel te duur voor gangboer boerenbedrijf .
enkel je kostprijs te hoog maken.