Voor de Deense zuivelcoöperatie Arla Foods stond de eerste helft van dit jaar in het teken van hoge inflatie, snel dalende zuivelprijzen en veranderende consumentenbestedingen. Dit drukt de winst behoorlijk. Desalniettemin blijven de baten boven de €100 miljoen, waar FrieslandCampina in dezelfde periode de winst nagenoeg zag verdampen. Arla passeert daarbij FrieslandCampina ook in de omzet, wat een historische ontwikkeling mag worden genoemd.
In de eerste zes maanden van dit jaar realiseerde de Scandinavische zuivelgigant een omzetgroei van een slordige 10% tot €7,06 miljard. Onder de streep bleef hiervan €103 miljoen over aan nettowinst. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar halveerde de nettowinstmarge tot 1,5%. Wanneer we op de cijfers inzoomen, blijkt dat de omzet van merkzuivel met hogere toegevoegde waarde ook groeide. Maar wel minder dan de algehele omzetgroei. Dit wijst erop dat de afzet merkzuivel onder druk staat, wat ook door Arla wordt bevestigd. De afzet in volume is bij het zuivelconcern met 6% afgenomen. De vraaguitval speelt vooral in Europa en in iets mindere mate ook op de wereldmarkt.
Inflatie
In de afzet ziet Arla dat consumenten switchen van de A-merken naar goedkopere huismerken. Het zuivelconcern motiveert de hoge inflatie als voornaamste reden van deze beweging. Niet alleen op de consumentenmarkt, maar ook in het business to business-segment staat merkzuivel onder druk. Ook de foodservice-activiteiten tenderen neerwaarts met een volumedaling van krap 2% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit lijkt echter een correctie te zijn op de enorme vraagtoename een jaar eerder toen de corona-maatregelen in veel landen net waren opgeheven. De ingrediëntendivisie had in de voorbije geen last van vraaguitval. De afzet van weipoeder steeg zelfs met 5%.
Ondanks de mindere cijfers is Arla-CEO Peder Tuborgh gematigd positief. De teruglopende afzet van merkzuivel was door de snel gestegen inflatie ingecalculeerd. Daarbij kon Arla de relatieve marktaandelen beschermen tegenover de concurrentie. Tevens is Tuborgh content dat Arla naar eigen zeggen een concurrerende melkprijs aan haar leden kon betalen. Hoewel deze flink onderuit ging als gevolg van de prijscrash op de zuivelmarkten. Bovenop de melkprijs keert Arla een tussentijdse nabetaling uit van €1 per 100 kilo.
Voorbij FrieslandCampina
Wanneer we de resultaten van Arla vergelijken met die van FrieslandCampina in dezelfde periode, komt de Scandinavische zuivelcoöperatie beter uit de bus. De winst van €103 bleef veel beter overeind dan bij de Nederlandse evenknie waar de baten terugzakte tot een schamele €8 miljoen. Zodoende blijft er voor de leden van Arla financiële ruimte over voor een nabetaling. Bovendien passeerde Arla FrieslandCampina in de eerste helft van 2023 qua omzet, wat in het verleden nog niet voorkwam. De omzet van Arla die steeg tot boven €7 miljard, ligt een fractie hoger dan bij FrieslandCampina (€6,9 miljard). Wanneer de verhoudingen in de tweede helft van dit jaar gelijk blijven, dan passeert Arla FrieslandCampina in de prestigieuze ranking van de Rabobank met grootste zuivelbedrijven van de wereld. Niet onbelangrijk bij deze cijfers: de leden van FrieslandCampina ontvangen een hogere melkprijs, wat dan weer de lagere winst verklaard.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.