FrieslandCampina heeft een lastig eerste halfjaar achter de rug. De onderneming kon de leden nog net iets meer melkgeld betalen dan over de eerste helft van vorig jaar, maar een tussentijdse uitkering zit er niet in. Ook kon niets worden gereserveerd. Het nettoresultaat daalde flink, maar was nog wel positief.
FrieslandCampina had last van sterk gedaalde prijzen voor basiszuivel op de Europese en mondiale zuivelmarkt, van consumenten die zich afkeren van merkproducten ten gunste van goedkopere huismerkzuivel en van dure voorraden waarop moest worden afgeboekt.
De leden-melkveehouders hebben van deze problemen relatief weinig gemerkt dankzij de formule van de garantieprijs, die meer wordt bepaald door wat andere zuivelbedrijven betalen dan door hoe de eigen onderneming presteert.
Negatieve reservering
De gemiddelde garantieprijs over het eerste halfjaar van 2023 kwam uit op €49,96 per 100 kilo, wat 57 cent meer is dan de gemiddeld garantieprijs over de eerste helft van vorig jaar. De totale (pro-forma)prestatieprijs daalde evenwel van €52,63 naar €50,58 per 100 kilo, door het ontbrekend van een interim-uitkering en een negatieve reservering.
De melkaanvoer steeg met 0,5% naar 4,8 miljard kilo. De totale omzet steeg van €6,6 miljard in de eerste helft van 2022 naar €6,9 miljard in dezelfde periode dit jaar. Het nettoresultaat daalde van €139 miljoen naar €8 miljoen.
De prestaties van de businessgroepen waren wisselend. De grootste, Food & Beverage, zag de omzet stijgen, maar het resultaat sterk dalen door bovengenoemde oorzaken. Specialised Nutrition deed het goed, vooral door goede verkopen van kindervoeding in het topsegment in China. Ingrediënt presteerde ook beter. De businessgroep Trading ving klappen op, vanwege de sterk gedaalde basiszuivelprijzen en zag het resultaat omslaan van €71 miljoen positief in de eerste helft van vorig jaar naar €138 miljoen negatief over het eerste halfjaar van 2023.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.