Engro Foods, het Pakistaanse dochterbedrijf van FrieslandCampina, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar flink meer omzet gedraaid dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de winst nam flink toe. Door de devaluatie van de Pakistaanse Roepie is de situatie in euro's uitgedrukt beduidend minder positief.
FrieslandCampina Engro Pakistan Limited, zoals het bedrijf voluit heet, zag omzet in de eerste drie maanden van dit jaar met 62% toenemen tot 22.642 miljoen Pakistaanse Roepie. In euro's uitgedrukt komt dit neer op €73,5 miljoen. Door de aanhoudende devaluatie van de Roepie nam omzet in euro's maar met 6,5% toe. Het bedrijf schrijft de omzetgroei toe aan volumewinst en een betere productmix.
Ondanks de inflatie wist Engro Foods de marge te vergroten. De nettowinst steeg met bijna 50% tot 990 miljoen Roepie, hoewel de winst in verhouding tot de omzet wel iets terugzakte. Dit staat bij de huidige wisselkoersen gelijk aan €3,2 miljoen. Door de snel gedevalueerde Pakistaanse munt zet de winst in euro's zelfs een klein stapje terug.
De Roepie behoort tot de slechtst presterende valuta's in de wereld. Vermoedelijk zal de devaluatie FrieslandCampina ook de komende maanden in de wielen rijden. Reuters berichtte eerder deze maand dat valutahandelaren ervan uitgaan dat de Roepie in de komende maanden verder in waarde zal afnemen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.