De keuze van de Nederlandse supermarkten en foodservicebedrijven voor het Beter voor Natuur & Boer-programma van Albert Heijn als basis voor een nieuw topmerk, maakt heel wat los in keurmerkenland. Met name de Stichting Milieukeur, eigenaar van het 'On the way to PlanetProof'-keurmerk, maakt zich zorgen.
Sinds Albert Heijn begin maart aankondigde het Beter voor Natuur & Boer-programma open te willen stellen voor andere bedrijven heeft SMK twee persberichten uitgebracht en talloze andere signalen afgegeven met een soort 'vergeet ons niet'-signaal.
Kennelijk is SMK bang dat haar semi-overheidskeurmerk het onderspit moet delven in het retailgeweld. Of dat zo zal zijn, is de vraag. CBL-directeur Marc Jansen geeft aan dat de retail in ieder geval graag heeft dat 'On the way to PlanetProof' blijft bestaan, al was het maar om genoeg concurrentie te houden. Liever twee concurrerende sterke keurmerken dan één allesoverheersend nieuw concept.
Maar ook zo'n situatie moet voor SMK toch teleurstellend voelen. Met de keuze voor 'Beter voor' als basis voor een nieuw topkeurmerk is duidelijk dat een andere systematiek dan die van SMK de voorkeur heeft van de retail. Een van de redenen daarvoor is volgens Jansen dat in de 'Beter voor'-aanpak het voordeel voor de boer beter en explicieter is geborgd.
Feit is ondertussen wel dat het CBL de 'Beter voor'-aanpak van Albert Heijn niet zonder meer overneemt. De aanpak wordt als basis genomen voor een nieuw topkeurmerk. Dat laatste zal dus verder worden opgetuigd om te kunnen voldoen aan de eisen die organisatie Milieu Centraal stelt aan zo'n topkeurmerk.
Onafhankelijke stichting
Daardoor zal dat keurmerk iets verliezen van de eenvoudige en robuuste charme die het nu heeft. Het zal iets ambtelijker en formeler worden dan het nu is, al willen de supermarkten dat natuurlijk niet zo gezegd hebben.
Organisatorische gezien komt het topkeurmerk in handen van een onafhankelijke stichting, met daarin vertegenwoordigers van de retail, de boeren, de verwerking en ook van de NGO's, en die hebben ook allemaal nog iets te vinden. Zo bezien zweeft de schaduw van SMK wel boven het topkeurmerk, want er komt meer 'rand' om de systematiek heen. Voor de deelnemende boeren blijft hopelijk de zekerheid dat het te behalen eindresultaat voorspelbaarder blijft dan bij 'On the way to PlanetProof'.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10903654/keuze-cbl-voor-beter-voor-maakt-veel-los]Keuze CBL voor 'Beter voor' maakt veel los[/url]