De winst van Fonterra is in het afgelopen gebroken boekjaar (dat eindigde in juli) nagenoeg gelijk gebleven aan vorig jaar. De omzet steeg wel aanzienlijk, wat een logisch gevolg is van de gestegen zuivelprijzen wereldwijd. De leden van de Nieuw-Zeelandse coöperatie profiteren van het naar eigen zeggen sterke resultaat middels een melkprijs die nog nooit zo hoog was.
De omzet steeg met 11% tot NZ $23,4 miljard. Omgerekend komt dit neer op €13,8 miljard. De genormaliseerde winst steeg met 1% tot omgerekend €350 miljoen. Op basis van de snel gestegen zuivelprijzen zou een hogere omzetstijging waarschijnlijk zijn, maar de verkoopvolumes vielen wel lager uit. Dit komt mede doordat de melkaanvoer met een daling van 4% een klein jasje uit deed.
De top van Fonterra is content dat de winst op peil is gebleven, ondanks de volatiliteit op de zuivelmarkt en de snel toegenomen kosten in de keten. Naar eigen zeggen is dit te danken aan de krachtige keten en een goede productmix.
Recordhoge melkprijs
De leden-melkveehouders profiteren van een recordhoge melkprijs van $9,50 per kilo milk solids, inclusief dividend. Voor Nederlandse begrippen komt dat neer op een melkprijs ruim boven €40 per 100 kilo. De hoge melkprijs is goed voor de economie in Nieuw-Zeeland, waar Fonterra het grootste bedrijf is. Op basis van de melkprijs stroomt NZ $13,7 miljard de economie in.
Australische divisie toch niet afgestoten
In de strategie probeert Fonterra meer focus aan te brengen op het verwaarden van Nieuw-Zeelandse melk. Zodoende zijn ze voornemens om de activiteiten in Chili af te stoten. De divisie in Australië blijft wel volledig in eigen handen. Eerder overwoog de coöperatie om deze tak deels af te stoten. In maart besloot Fonterra ook om te stoppen met een joint-venture in Rusland, vanwege de oorlog in Oekraïne.
Voor het lopende seizoen is Fonterra positief gestemd. De melkprijsprognose ligt in de lijn met afgelopen seizoen. De zuivelmarkt ligt er op dit moment solide bij. Wel zijn er zorgen over de onrust in Sri Lanka en lockdowns in China, beide belangrijke afzetmarkten voor de grootste zuivelexporteur van de wereld.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.