Stichting Milieukeurmerk (SMK) roept het kabinet ook om de kosten te vergoeden die Nederlandse boeren en tuinders maken voor het voeren van een verduurzamingskeurmerk. De totale jaarlijkse directe kosten voor deelname Beter Leven 2 en 3 sterren, biologisch, Demeter, EKO en On the way to PlanetProof schat SMK in op €30 miljoen.
SMK dat zelf het keurmerk On the way to PlanetProof voert, voelt zich gesteund door een motie die de Tweede Kamer in juni aannam en waarin het kabinet wordt verzocht er op 'een niet-vrijblijvende manier voor te zorgen dat de transitie naar kringlooplandbouw, inclusief een eerlijk verdienmodel, een vaste plek krijgt in private kwaliteitssystemen'.
Gijs Dröge, directeur van SMK zegt daarover in een verklaring dat veel ondernemers vanwege het ontbreken van een redelijke vergoeding twijfelen of verduurzaming economisch verstandig is. "De belangstelling van de consument voor duurzamer product is er wel. Maar door prijsconcurrentie in de supermarkt is het bijna onmogelijk iets meer te krijgen voor boeren en tuinders met een keurmerk. En dan lopen de kosten flink op. Voor boeren en tuinders betekent dit te weinig zekerheid dat ze de investeringen in verduurzaming kunnen terugverdienen."
Gelijk speelveld voor duurzame boeren
"De overheid kan met een tegemoetkoming in de verduurzamingskosten een gelijk speelveld creëren voor boeren en tuinders die voldoen aan de duurzaamheidseisen van de topkeurmerken", aldus SMK. "Dat is in het regeerakkoord van 2017 al afgesproken, maar nog steeds niet uitgevoerd." SMK roept het kabinet op een bedrag van €30 miljoen in de rijksbegroting voor 2023 op te nemen, waarmee boeren en tuinders belangrijke stappen kunnen zetten 'in verduurzaming met hulp van de door Milieu Centraal erkende topkeurmerken' (waaronder dus PlanetProof) en niet hoeven op te draaien voor de extra kosten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.