Royal A-ware gaat zich voor de zuivelproductie in België nu ook nadrukkelijk richten op aanwas van melkveehouders in Zuidwest-Nederland. Ook Belgische melkveehouders zijn nog altijd welkom als leverancier. "We zijn hier niet voor de korte termijn en willen verstandig groeien", aldus CEO Jan Anker gisteren (30 augustus) op een open dag die het bedrijf samen met Lely en geneticaproducent Semex organiseerde.
Tijdens de open dag op een melkveebedrijf in het Vlaamse Kaprijke sprak de CEO geflankeerd door Luc van Hoe, directeur melkzaken in België, een groep van zeker ruim tweehonderd geïnteresseerde melkveehouders toe. Niet alleen in Nederland, maar ook in België is A-ware snel gegroeid. In amper twee jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot de tweede grootste melkverwerker in Vlaanderen. Het avontuur begon eind 2020 met de overname van de melkpoederactiviteiten in Aalter. Dit jaar werden de zuivelinstallaties van Hollebeekhoeve en zuivelbedrijf Olympia overgenomen, waarvoor de autoriteiten intussen groen licht hebben gegeven. Met deze expansie gaat de zoektocht naar melk onverminderd door.
Van Hoe wil niet per se van een zoektocht naar leveranciers spreken. De toestroom de laatste jaren ging volgens hem heel soepel. "Veel Belgische melkveehouders zochten om uiteenlopende redenen een andere verwerker en waren welkom bij ons. De gemiddelde jaarleverantie van de huidige leveranciers is 1,5 miljoen, wat betekent dat Royal A-ware veel grote melkveebedrijven heeft geworven. "Maar ook kleinere melkveebedrijven zijn welkom. Wij zoeken vooral ondernemende boeren die samen met ons stappen willen zetten."
Extra poederproductie in Aalter
In de melkpoederproductie in Aalter wordt momenteel flink geïnvesteerd. Vanaf 2023 wordt de productie verder opgeschroefd. In Kruibeke gaat A-ware zich vooral richten op private labelproductie, waarin het bedrijf in tijden van hoge inflatie muziek ziet. Wat dat aangaat geeft Royal A-ware een eigen draai aan de overgenomen activiteiten.
Luc van Hoe (directeur melkzaken België)
De CEO van A-ware gaf aan dat hij de Belgische markt zeer interessant vindt. "Ik doe al jaren zaken in België en sinds enkele jaren hebben we hier ook eigen productie. Wij zijn hier zeker niet voor de korte termijn en willen verstandig groeien." Toch is de korte termijn ook belangrijk, de kachel moet roken. Hij lichtte een aantal aspecten toe die potentieel leveranciers kunnen verwachten. Zo wordt de melkprijs voorafgaand aan de maand bekendgemaakt, waarmee leveranciers duidelijkheid hebben wat er binnenkomt. Verder wordt de melkprijs in het kader van de cashflow twee keer per maand uitgekeerd. En kapitaalinleg is niet nodig, gezien A-ware een particuliere onderneming is. "Dit geld kan een melkveehouder beter in zijn eigen bedrijf investeren." Twee maal per jaar is er een vergadering die hij zelf voorzit, waarin de melkleveranciers worden bijgepraat.
In de zoektocht naar melk voor de productie in België gaat A-ware zich nu ook richten op Zuidwest-Nederland. Nederlander Bas Rijk, voormalig COO bij de Belgische zuivelproducent St. Paul en sinds kort in dienst bij Royal A-ware, is voor dit gebied het aanspreekpunt. "Tot nu toe richtte A-ware zich voor de productie in Heerenveen en Coevorden enkel op melkveehouders in Noord- en Midden-Nederland. Hier komt Zuidwest-Nederland dus nu bij. In dit gebied boeren zo'n vijfhonderd melkveehouders, weet Rijk. "We mikken op een mooie toestroom, al wil hij zich niet vastpinnen op aantallen. Met deze plannen krijgt de zoektocht naar Nederlandse melkveehouders in elk geval opnieuw een impuls. Veel zuivelfabrieken zoeken immers nieuwe leveranciers, ingegeven door de krimpende melkplas.
Melkprijs kan nog stapje zetten
Over de melkprijs is de CEO van A-ware redelijk optimistisch. Wel is de spanning op de zuivelmarkten door de hoog opgelopen prijzen merkbaar. "Ik dacht altijd dat ik de markt goed kon inschatten, maar het huidige sentiment is grillig en volatiel." Desalniettemin ziet hij een 'gezonde goede ondertoon'. Daarmee baseert hij zich op de krappe voorraden. Daarbij is de lage euro-dollarkoers gunstig voor de verre export. Tegelijkertijd zijn afnemers terughoudend en zijn kosten ook hoog opgelopen. "Ik verwacht niet dat de melkprijs nog grote stappen van 3 á 4 cent gaat zetten, maar een plusje behoort wellicht tot mogelijkheden."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.