BoerBurgerBeweging (BBB) blijft verder stijgen in de wekelijkse peiling van Maurice de Hond voor de Tweede Kamer. De partij van leider Caroline van der Plas heeft virtueel nu drie zetels meer dan grote opponent D66. Een ruime meerderheid vindt dat de stikstofdoelen die het kabinet heeft gepresenteerd, moeten worden aangepast en afgezwakt.
Als nu verkiezingen worden gehouden, kan BBB rekening houden met liefst 14 zetels. Dat zijn er 13 meer dan de huidige zetel van 1 in de Tweede Kamer, en eentje meer dan de vorig peiling een week geleden. BBB is daarmee de derde partij van Nederland, na de VVD en PVV. De huidige grote partijen in het parlement, VVD en D66, verliezen allebei weer fors. VVD komt in de peiling uit op 22 zetels, 12 minder dan nu. D66 eindigt op 11 zetels, waarmee de partij van Sigrid Kaag ruimschoots wordt gehalveerd. Aan de linkerflank van het politieke spectrum winnen GroenLinks en PvdA wel terrein, net als de Partij van de Dieren en Volt. Het CDA staat met 7 zetels in de peiling nog op een fors verlies van 8 ten opzichte van de huidige 15 zetels. (lees verder onder tabel)
Weinig vertrouwen in stikstofmodel RIVM
Ruim een week na de presentatie van de stikstofplannen door Christianne van der Wal, minister van Natuur en Stikstof, heeft De Hond het draagvlak voor het stikstofbeleid gepeild onder de kiezers. Die blijkt er over het algemeen (net) niet te zijn. Een ruime meerderheid van tweederde van de kiezers vindt dat de doelen van het stikstofbeleid moeten worden aangepast en de stikstofplannen moeten worden afgezwakt. Opvallend is daarbij ook het gebrekkige vertrouwen in het Aerius-model van het RIVM, die de stikstofuitstoot berekend. Slechts 29% van de kiezers vaart hier blind op. Kiezers van D66 (76%) en GroenLinks (70%) denken dat het Aerius-model een goed beeld van de stikstofemissie geeft, maar veel kiezers van alle andere partijen (inclusief Partij voor de Dieren, PvdA en Volt) hebben hier zo hun bedenkingen bij.
Een nipte meerderheid van 51% is het niet eens het doel dat de uitstoot van stikstof met 50% teruggedrongen moet zijn in 2030. De linkerflank (D66, GroenLinks, PvdA, Volt, PvDD) is overtuigend voor dit doel. Opvallend is dat de VVD-kiezer ook nipt voor is (51%), terwijl 37% van de CDA-kiezers achter dit doel staat. De kiezer van BBB (6%) is het overtuigend niet eens om dit doel te halen, net als die van de PVV, JA21 en Forum voor Democratie. Een eveneens kleine meerderheid van 52% vindt dat de veestapel niet met 30% hoeft te worden verlaagd, wat volgens Van der Wal het effect gaat zijn van haar stikstofbeleid. Tweederde van de keizers (66%) is van oordeel dat de stikstofuitstoot rond Natura2000-gebieden niet met 70% hoeft te worden gereduceerd, wat een soepeler beleid aldaar voor agrarische ondernemers impliceert.
Stikstof een regeringscrisis waard
Wat ook opvalt, is dat bijna tweederde van de kiezers (64%) vindt dat het stikstofbeleid een regeringscrisis waard is. Alleen de kiezer van de VVD en ChristenUnie is hier niet voor te porren, bijna alle andere partijen - en dan vanzelfsprekend zeker ook de oppositiepartijen - wel. Kenmerken is dat 57% van de kiezers van D66 de stikstofplannen een kabinetscrisis en dus eventueel nieuwe verkiezingen waard vinden. In de huidige coalitie staat D66 vooralsnog alleen in het volharden van de uitvoer van het huidige stikstofplan. De leden van de VVD hebben voor aanpassing gestemd en het CDA en ChristenUnie willen eigenlijk pas oordelen over het 'boerenplan' als ook alle andere stikstofplannen voor onder meer de industrie, Schiphol en de woningbouw bekend zijn.
Negen maanden voor de landelijke verkiezingen voor Provinciale Staten constateert Maurice de Hond in ieder geval dat het dossier stikstof "weinig kans zal geven de electorale positie van de vier regeringspartijen tezamen fors zal verbeteren." De vier regeringspartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie staan inmiddels in de peilingen gezamenlijk op een verlies van maar liefst 31 zetels.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.