De omzet van de Chinese zuivelgigant Yili blijft, mede door overnames, hard groeien. Vorig jaar steeg de omzet met 14% tot omgerekend €15,9 miljard. De winst nam zelfs met bijna 25% toe, tot €1,25 miljard. In het eerste kwartaal van dit jaar is wederom een forse omzettoename zichtbaar, ondanks strenge lockdowns op de thuismarkt.
Yili, die recent de top-5 van grootste zuivelbedrijven is binnenkomen, gaat dit jaar verder waar het afgelopen jaar gebleven was. En dat is omzetgroei realiseren. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet met 13%, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de winstgevendheid was opnieuw beter.
Het bedrijf spint garen bij de groeiende Chinese zuivelconsumptie. Op de thuismarkt lijkt het niet meer te deren of de zuivel nu uit China komt, of uit de Westerse wereld. De voedselschandalen uit het verleden zijn geen sta-in-de-weg meer om de omzet flink op te voeren. Ook de strenge lockdown in Shanghai leidt niet tot vraaguitval. Yili zegt alle productiecapaciteit nodig te hebben om aan de vraag te kunnen voldoen.
Overname van Ausnutria afgerond
In maart werd de deelneming in Ausnutria formeel afgerond, dat eind vorig jaar al wereldkundig werd gemaakt. Yili heeft nu een belang van 34% in de producent van geitenmelkpoeder en is dus meerderheidsaandeelhouder. Ook is Yili in het eerste bedrijf een kaasbedrijf gestart om in te spelen op de snelle consumptiegroei in China.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.