In Groot-Brittannië hebben de supermarkten vorig jaar 1,2% minder zuivel verkocht dan in topjaar 2020, maar dit kwam niet doordat veel kopers van zuivel afhaakten. Bijna alle Britten kochten zuivel. Gemiddeld werden vorig jaar wel iets kleinere volumes per klant gekocht.
Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Kantar. In totaal werd voor bijna €12,8 miljard aan zuivelproducten verkocht. Daarbij waren kaas en drinkmelk de grootste productgroepen. December was een topmaand qua verkopen. Bijzonder daarbij was dat, in een tijd dat consumenten veel melkvervangers zeggen te kiezen, 99% van de huishoudens toch zuivel aanschafte, aldus Kantar.
Cheddar minder populair
Bij de drinkmelk viel op dat de verkopen van juist de magere producten daalden, terwijl de gewone volvette melk juist weer marktaandeel won. Bij de kazen viel op dat Cheddar, goed voor bijna de helft van alle Britse kaasverkopen, behoorlijk marktaandeel verloor. Daar profiteerden de 'continentale' kazen (Gouda, Emmental etc) en soorten als mozzarella en duurdere speciaalkazen weer van.
Bij de gele vetten daalden zowel de verkopen van blokboter als van margarine. De verkopen van andere, plantaardige vetten steeg wel iets , maar te weinig om de verkoopdaling bij andere producten in dit segment op te vangen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.