De Lochemse veevoergigant ForFarmers heeft vanmorgen (dinsdag 2 november) een operationele voortgangsrapportage over het derde kwartaal van dit jaar gepubliceerd. De marges en resultaten staan ook dit kwartaal onder druk, vooral door de gestegen energieprijzen. In een toelichting gaf Yoram Knoop, topman van ForFarmers, aan de in 2020 bekend gemaakte strategie 'Build to Grow' sneller te willen implementeren.
Het totaal verkochte volume voer daalde in het derde kwartaal met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Het afgezette volume aan mengvoer steeg wel met 1%. De stijgende mengvoervolumes waren het gevolg van autonome groei in het cluster Duitsland/Polen (forse autonome groei verkoop pluimveevoeders), de overname van het Nederlandse De Hoop Mengvoeders en het Duitse Mühldorfer Pferdefutter. Dat het Total Feed volume toch daalde, kwam door krimp van de veestapel in Nederland (met name varkenshouderij) en dalende volumes in het Verenigd Koninkrijk.
Brutowinst stijgt, EBITDA onder druk
Hoewel het bedrijf in de rapportage niet in detail treedt over de financiële cijfers, geeft het aan dat de resultaten onder aan de streep onder druk staan door de sterk gestegen energiekosten. De onderliggende EBITDA over het derde kwartaal daalde hierdoor met 22%. De bruto winstmarge steeg wel dankzij de gestegen volumes mengvoer met 2,6%. ForFarmers wil gezien de volatiliteit van de energiemarkt geen uitspraken doen over de resultaatontwikkeling in het vierde kwartaal en voor 2022.
Verschillen per cluster
De dalende varkensaantallen in Nederland en België zetten de volumes in deze markten onder druk. In Nederland is dit jaar de warme saneringsregeling afgerond en in België leggen varkenshouders vanwege de slechte prijsvorming uit eigen beweging minder dieren op, meldt het bedrijf. In de rundveehouderij zorgden weersomstandigheden voor meer gras dan afgelopen zomers, waardoor veehouders in deze sector minder mengvoer kochten. De afzet voer aan zowel vleespluimvee- als legpluimveehouders steeg wel.
In het Duits/Poolse cluster kromp het volume voer dat werd verkocht aan varkens- en rundveehouders. Dit werd volgens ForFarmers deels ingegeven door het besluit om de handel in losse grondstoffen in deze landen te stoppen en te focussen op de verkoop van mengvoer en concentraten. Dat de afzet in het cluster toch steeg, kwam door een fors hogere afzet van mengvoeders aan Poolse pluimveehouders. In het Verenigd Koninkrijk verloor het bedrijf een grote varkensklant, wat de volumes onder druk zette. Het bedrijf spreekt echter over een herstellende afzet van voer in de rundvee- en pluimveesector.
Investeren in groei, dividend in lijn met 2020
In de toelichting op de kwartaalresultaten benadrukt CEO Yoram Knoop dat het verder en sneller implementeren van de strategie 'Build to Grow' de hoogste prioriteit heeft. Het draait daarbij om efficiencyverbeteringen en kostenbesparingen ter grootte van €7 miljoen en het versterken van posities in binnen- en mogelijk het buitenland via overnames.
Bovendien gaat ForFarmers kijken naar haar kapitaalallocatie, oftewel de beschikbaarheid en de toegang tot kapitaal. Zonder hierover nu meer duidelijk te maken meld Knoop dat het bedrijf binnenkort komt met een rapportage hierover. Gezien de sterke balans van ForFarmers wil het bedrijf het uit te keren dividend over 2021 in lijn laten met de dividenduitkering over 2020.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10894982/margedruk-forfarmers-positie-sneller-versterken]Margedruk ForFarmers: positie sneller versterken[/url]