Zuivelconcern Royal A-Ware gaat de melkstroom naar Albert Heijn flink uitbreiden. Het zogeheten programma 'Beter voor Koe, Natuur & Boer' wordt vanaf einde dit jaar uitgebreid met ongeveer 150 melkveebedrijven die zijn aangesloten bij A-Ware of coöperatie DeltaMilk. Zij kunnen de melk gaan leveren voor kaas en zuivel van het eigen merk Zaanse Hoeve.
Robert van Ballegooijen, COO bij A-ware Food Group, legt in een interview met Boerenbusiness uit hoe de uitbreiding wordt opgebouwd en gaat in op mogelijke verdere groeimogelijkheden. "De vergoeding is al van 3 cent naar 5 cent gegroeid, maar verdere groei sluit ik niet uit. Duurzaamheid is namelijk nooit af."
Een aanwas van 150 melkveebedrijven, hoe wordt dat precies opgebouwd?
"Je hebt het AH-merk en daarnaast nog een tweede eigen merk van Albert Heijn en dat is Zaanse Hoeve. Dat tweede merk wordt nu dus ook in het programma meegenomen. De instroom van 150 nieuwe melkveehouders is in principe een doorlopend proces. Melkveehouders hebben voorheen aan kunnen geven interesse te hebben om aan te sluiten bij de melkstroom wanneer dat mogelijk is. Wij hebben meerdere melkstromen en voor de meeste melkstromen hebben we een wachtlijst, zo ook voor de melkstroom voor het 'Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma' van Albert Heijn. We denken dat we een groot deel van de behoefte met onze eigen melkveehouders kunnen vullen. Als er nog ruimte over blijft, kunnen ook melkveehouders van buitenaf zich aansluiten."
Wat voor volume zit hier achter qua liters en betekent dit dat jullie voor 2022 ook extra melkveehouders gaan werven?
"Over de exacte liters doen we in principe geen uitspraken. Of we ook nieuwe melkveehouders gaan werven, hangt af van hoeveel bestaande melkveehouders er mee gaan doen aan de melkstroom. Maar, zowel ons bedrijf als onze melkveehouders groeien. We blijven natuurlijk vraaggestuurd en we gaan niet meer melkveehouders werven dan nodig is. Maar er is wel sprake van groei, dus de verwachting is wel dat we meer melkveebedrijven bij ons aan laten sluiten."
Welke rol speelt DeltaMilk precies? Leveren ook leden-melkveehouders van deze coöperatie melk aan AH volgens het programma?
"Ja, in het programma gaat om het zowel witte zuivel als kaas. DeltaMilk vult een deel van het kaasassortiment. Zij hebben ook eigen melkveehouders die in het programma meedraaien. Deze leden van Deltamilk moeten ook aan dezelfde eisen voldoen."
Voor de extra inspanningen krijgen deze melkveehouders bij de instap een premie van 3 cent per liter bovenop de prijs van weidemelk. Op termijn groeit dit naar 5 cent per liter boven de prijs van weidemelk. Hoe is dit precies opgebouwd?
"De melkveehouders moeten aan een aantal eisen voldoen en daarvoor krijgen ze dan een premie van 3 cent per liter bovenop de prijs. Bij een volgende stap zijn er aanvullende eisen en dan gaat de premie van 3 cent naar 5 cent. De premie is niet enkel een vergoeding voor de extra kosten en inspanningen, maar moet natuurlijk ook het verdienmodel van de boer verbeteren.
Voorzien jullie in de toekomst nog verdere groeimogelijkheden?
"Jazeker, maar dat hangt uiteraard wel af van de ontwikkelingen in de markt. Wij blijven de markt volgen en assortimenten veranderen. Het programma zelf is ook iets wat in ontwikkeling is en zo ook de vergoeding. We zijn van een premie van 3 cent naar 5 cent gegaan, maar het kan in de toekomst nog verder groeien. Duurzaamheid is namelijk nooit af. Het moet wel altijd in balans zijn en bij elke stap die we zetten wordt ook het verdienmodel van de boer verbeterd"
Zowel Albert Heijn als A-ware is actief in België. Zijn daar ook plannen?
"Ook in de winkels van Albert Heijn in België worden de producten uit Nederland aangeboden. Er zijn geen plannen voor een aparte melkstroom in België. A-ware is daar nog in een pril stadium met melkveehouders."
A-ware doet ook mee aan ketenoverleg met supermarkten en LTO-Nederland. De keten met Albert Heijn is een mooi voorbeeld, wat doen jullie daar precies aan tafel?
"Wij hebben als bedrijf ook een maatschappelijke rol. We zijn met Albert Heijn begonnen met het programma en inmiddels heeft Albert Heijn het ook doorgevoerd in andere sectoren. De ketensamenwerking wordt hierin door Albert Heijn ook verder doorontwikkeld. Als wij daarin een steentje bij kunnen dragen door het delen van ervaringen om zo ketensamenwerking te optimaliseren, dan doen we dat graag"
"Er zijn inmiddels veel initiatieven voor verbetering van duurzaamheid en verdienmodellen. Het is krachtig dat Albert Heijn een voortrekkersrol heeft en het is goed dat anderen volgen. Het zorgt voor een gezonde dynamiek en het is breder dan enkel de samenwerking tussen A-ware en Albert Heijn."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.