Zuivelconcern Royal A-Ware gaat de melkstroom naar Albert Heijn flink uitbreiden. Het zogeheten programma 'Beter voor Koe, Natuur & Boer' wordt vanaf volgend jaar uitgebreid met ongeveer 150 melkveebedrijven die zijn aangesloten bij A-Ware of coöperatie DeltaMilk.
Dit hebben Albert Heijn en A-ware vandaag (woensdag 21 april) bekendgemaakt. De supermarktgigant en het particulier zuivelconcern werken sinds 2017 samen in het 'Beter voor'-programma bij het leveren van melk voor zuivelproducten onder het AH-huismerk Zaanse Hoeve. Daar zijn nu zo'n 300 melkveebedrijven bij aangesloten, die moeten voldoen aan extra eisen op het gebied van duurzaam en diervriendelijk produceren. Daarvoor ontvangen zij een premie.
De nieuwe melkveebedrijven, waarvan de eerste naar verwachting eind dit jaar instromen, krijgen als zij de eerste stappen zetten in het programma een premie van €3 per 100 kilo bovenop de A-ware prijs van weidemelk. Als de melkveebedrijven in een later stadium de volgende stap zetten en volledig aansluiten bij het programma, krijgen zij een premie van €5 per 100 kilo. Albert Heijn en A-ware werken daarbij in het programma met contracten voor onbepaalde tijd, zo benadrukken zij in de gezamenlijke verklaring.
Samenwerkingsverband
Coöperatie DeltaMilk, die kaasfabriek De Graafstroom in Bleskensgraaf exploiteert, doet ook mee in het samenwerkingsverband en het leveren van melk. A-ware en DeltaMilk werken al enkele jaren samen, bijvoorbeeld in het gezamenlijk runnen van een kaaspakhuis.
Albert Heijn en A-ware hebben de extra melkveehouders nodig, omdat de supermarktketen het assortiment gaat uitbreiden. Onder Beter-programma vallen nu producten als Hollandse kaas, melk, karnemelk, yoghurt, Goudse kaas en Zaanlander kaas. Daar komt op termijn dagverse Hollandse eet- en drinkzuivel en kaas die worden verkocht onder het eigen merk Zaanse Hoeve bij.
Eerlijke boterham
"Met de uitbreiding van het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma zetten we een volgende stap in het versterken van onze versketens", zegt Constantijn Ninck Blok, directeur Vers bij Albert Heijn, in een verklaring. "Voor de extra inspanning die daarvoor nodig is, betalen wij de boeren en telers extra. Dat biedt hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en zo verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham, nu en in de toekomst."
Robert van Ballegooijen, COO bij Royal A-ware, is blij dat Albert Heijn een nieuwe grote stap zet in het verder verdere verduurzamen van het kaas- en zuivelschap. "Deze uitbreiding gaat gepaard met een verbetering van het verdienmodel van de melkveehouder en dat past volledig in onze visie dat melkveehouders moeten worden beloond voor de extra inspanningen. Hiermee geeft Albert Heijn opnieuw invulling aan haar rol als voortrekker in de Nederlandse retail."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.