Op de dag dat FrieslandCampina aankondigt dat het geen nabetaling kan doen op de melkprijs over 2020, meldt concurrent Arla Foods dat de zuivelcoöperatie €1,75 per 100 kilo melk als nabetaling uitkeert aan haar leden. Een besluit dat bijna een week eerder, op woensdag 24 februari, is genomen.
Toeval of niet, daarmee deelt Arla wel een plaagstoot uit aan haar concurrent op de zuivelmarkt. FrieslandCampina meldt geen nabetaling te kunnen doen door de effecten van onder meer de coronacrisis en ligt daarmee onder meer onder vuur van Farmers Defence Force.
Bas Padberg, managing director Arla Foods Nederland, België en Frankrijk, doet er vanuit dat perspectief - onbedoeld of niet - in de verklaring van de Scandinavische zuivelcoöperatie nog een schepje bovenop. "Het is belangrijk dat onze melkveehouders meeprofiteren van onze successen. Deze nabetaling weerspiegelt de kracht van onze zuivelcoöperatie."
Prestatieprijs stabiel
De nabetaling van €1,75 per 100 kilo ligt volgens de verklaring van Arla 75% hoger dan de nabetaling van €1 per 100 kilo die normaliter wordt uitgekeerd. 'Vanwege de sterke financiële positie van de zuivelcoöperatie stemde Arla's Board of Representatives - het hoogste orgaan bestaande uit verkozen leden - in met de verhoogde nabetaling', meldt Arla. De zuivelcoöperatie keert in totaal €246 miljoen uit als nabetaling aan haar leden in onder meer Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België en Frankrijk.
De prestatieprijs van Arla voor de aangesloten leden over 2020 bleef volgens het zuivelconcern relatief stabiel ten opzichte van het jaar ervoor. Die komt over 2020 uit op €36,90 per 100 kilo, tegenover €36,60 per 100 kilo in 2019. De groepsomzet van Arla Foods steeg naar €10,6 miljard, tegenover €10,5 miljard in 2019 en €10,4 miljard in 2018.
In de Boerenbusiness Melkprijsvergelijker voor Nederland scoort Arla Foods matig qua maandelijkse melkprijs.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.