Westland Kaas heeft een nieuwe stap gezet op de vegetarische markt. Het bedrijf heeft bekendgemaakt dat vanaf maandag 1 maart alle kazen onder het merk Maaslander vegetarisch zijn. Ook gaat het over op recyclebare plaks-verpakkingen.
Het volledige assortiment van Maaslander, onderdeel van Westland Kaas, is vanaf deze week vegetarisch. "Consumenten kiezen steeds vaker voor een vegetarisch voedingspatroon", zo meldt het. In de afgelopen 2 jaar is het aantal Nederlanders dat vegetarisch eet met 150% gegroeid. "Met Maaslander spelen we op in deze ontwikkelingen door het assortiment volledig vegetarisch te maken. Het dierlijk stremsel is vervangen door microbieel stremsel."
Westland Kaas zet hiermee een nieuwe stap op de vegetarische markt. In oktober vorig jaar maakte het kaasbedrijf al bekend om samen met Those Vegan Cowboys, een project van Jaap Korteweg, plantaardige smeerkaas op de markt te willen brengen. Uiteindelijk willen de partners een complete kaaslijn op plantaardige basis op de markt brengen, inclusief harde kazen.
Milieu-impact verlagen
Ook de verpakkingen van Maaslander worden aangepakt. Door bij plaks-verpakking dunner folie te gebruiken, wordt 23% minder plastic per kilo kaas gebruikt. "Dit levert ieder jaar een besparing van 9.200 kilo plastic op. De nieuwe verpakking wordt recyclebaar." Uiteindelijk worden er dan producten als shampooflessen, bloempotten, stofzuigerslangen en bermpaaltjes van gemaakt.
Ook de komende jaren wordt ingezet op innovatie in combinatie met het verlagen van de milieu-impact. "We hebben een stip op de horizon gezet om tegen 2036 een 100% klimaatneutrale kaas te produceren", zo meldt Rachel Aalbers, marketingmanager van Maaslander.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.