Fonterra heeft donderdag 25 februari een nieuw premiestelsel geïntroduceerd voor duurzame melk. Leden-melkveehouders van de Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie kunnen door het leveren van duurzame prestaties maximaal NZ $0,10 per kilo milk solids aan premie binnenhalen. Dit is volgens de huidige wisselkoers omgerekend €0,46 per 100 kilo melk.
De premies voor duurzamere melk gaan in op 1 juni 2021, de start van het nieuwe melkseizoen in Nieuw-Zeeland. De bonus is opgebouwd uit 2 lagen: voor groene prestaties en voor een hogere melkkwaliteit, zo meldt Fonterra in een verklaring. Het totaalbedrag dat wordt uitgekeerd aan de leden-melkveehouders, verandert niet. Het geld wordt dus in het nieuwe stelsel anders onder de leden uitgekeerd.
Aanmoediging voor boeren
Met duurzame melk speelt de zuivelgigant in op de toenemende vraag vanuit de wereld naar duurzaam geproduceerde zuivelproducten", zo laat Richard Allen, groepsdirecteur Farm Souce, weten. "Deze nieuwe betaling erkent de boeren die al een stap verder hebben gezet, omdat ze vroeg hebben geïnnoveerd en geïnvesteerd. Daarbij is het een aanmoediging voor boeren om de nodige stappen te zetten om te voldoen aan de veranderende verwachtingen van klanten en de maatschappij. "
Van de premie van van NZ $0,10 kilo milk solids wordt $0,07 (circa €0,32 per 100 kilo) uitgekeerd voor prestaties op het gebied van milieu, dierenwelzijn en maatschappelijk draagvlak. De overige $0,03 kilo milk solis (circa €0,14) wordt uitgekeerd als melkveehouders voldoen aan normen voor melkkwaliteit.
Lastig melkprijzen door te berekenen
Fonterra heeft tevens bekendgemaakt dat het de verwachte uitkering per aandeel aan het einde van het seizoen iets heeft verhoogd. Door de gunstige export had de coöperatie al eerder de verwachte gemiddelde melkprijs verhoogd. Miles Hurrell, de CEO van Fonterra, gaf wel aan dat hij een druk op de marges van het zuivelconcern verwacht voor de tweede helft van het jaar. Het wordt voor Fonterra steeds lastiger om de hogere melkprijzen volledig door te berekenen in de productprijzen aan haar klanten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.