De omzet van PlanetProof is in 2019 verzesvoudigd tot ruim €600 miljoen. De toename is een gevolg van een flinke aanwas van producten die onder het keurmerk worden verkocht. Sowieso zijn keurmerken in trek bij Nederlanders.
Dit blijkt uit Monitor Duurzaam Voedsel die minister Carola Schouten vanmiddag (17 november) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin staat dat Nederlandse consumenten vorig jaar voor €7,7 miljard aan voedselproducten met een keurmerk kochten. Dit is een stijging van 14% vergeleken met het jaar daarvoor.
Beter Leven aan kop
Met een omzet van €2,8 miljard gaat het Beter Leven-keurmerk aan kop, gevolgd door biologisch dat een omzet van €1,6 miljard kent. De omzet van PlanetProof steeg naar €617 miljoen vorig jaar. Het keurmerk van Stichting Milieukeur is toen onder meer geïntroduceerd bij zuivel, aardappelen, eieren en fruit. Een denderend succes voor telers is dit vooralsnog niet, LTO-vakgroep Akkerbouw en de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) hebben zich kortgeleden teruggetrokken door een gebrek aan rendement.
FrieslandCampina
Vooral zuivelproducten met een keurmerk zijn vorig jaar fors meer verkocht. De omzet steeg met maar liefst 81%. De groeicijfers zijn vooral te danken aan de de introductie van PlanetProof-zuivel bij FrieslandCampina. Kortgeleden werd de miljardste liter symbolisch overhandigd aan landbouwminister Schouten. Intussen produceren zo'n 600 melkveehouder binnen de coöperatie voor het keurmerk.
Klik hier om het onderzoek in te zien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10890082/omzet-planetproof-zes-keer-over-de-kop]Omzet PlanetProof zes keer over de kop[/url]
Als we 10 jaar niets doen Flip ,dan ligt onze melk niet eens meer in het winkelschap .En worden we ingeruild voor leveranciers die wel voorop lopen met duurzaamheid.