Vreugdenhil Dairy Foods zag de winst het afgelopen jaar aanzienlijk toenemen. Ook de omzet steeg. Daarmee laten de resultaten van de melkpoederproducent een verbetering zien vergeleken met de mindere cijfers in 2018.
De omzet steeg vorig jaar met 5% tot €768 miljoen. De winst pluste maar liefst met 64% tot €17,9 miljoen. De toename stemt de directie van het zuivelbedrijf tevreden. "Voor ons is dit het bewijs dat we op de goede weg zijn en de uitvoering van onze strategie haar vruchten afwerpt", zegt CEO Albert de Groot. De afgelopen 5 jaar investeerde Vreugdenhil naar eigen zeggen €230 miljoen, onder meer in de bouw van een nieuw hoofdkantoor in het Gelderse Nijkerk.
Vooral in de tweede helft van het jaar verbeterde de zuivelmarkt, aldus De Groot. Daarmee doelt hij op de Europese melkpoedervoorraden in interventie die vanaf toen rap omlaag gingen en uiteindelijk van de markt verdwenen. Het sentiment op de melkpoedermarkt verbeterde in het derde en vierde kwartaal aanzienlijk.
Coronacrisis
Het herstel op de poedermarkt zette ook begin 2020 door, totdat de coronapandemie de kop opstak. Vreugdenhil spreekt van een dynamische poedermarkt in de afgelopen maanden. En hoewel dit jaar al bijna verstreken is, laat Vreugdenhil zich nog niet uit over de resultaten in 2020. Van een verontruste toon is in het persbericht geen sprake. De implementatie van de nieuwe strategie ligt, ondanks de coronacrisis, namelijk op schema.
Melkprijs
In 2019 verwerkte Vreugdenhil 1,3 miljard kilo melk, geproduceerd door ruim 800 leveranciers die het bedrijf telt. Zij ontvingen vorig jaar een gemiddelde melkprijs (inclusief premies) van €36,88 per 100 kilo. Daarmee vallen ze in de melkprijsvergelijker van Boerenbusiness over het afgelopen jaar net buiten de top 3.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10889923/riante-winsttoename-voor-vreugdenhil-dairy-foods]Riante winsttoename voor Vreugdenhil Dairy Foods[/url]