A-ware zag de omzet vorig jaar met 5% groeien tot €1,5 miljard. Onderaan de streep houdt de zuivelproducent ook meer winst over, ondanks de forse investeringen die werden gedaan.
Uit de jaarcijfers, die het bedrijf vandaag (5 augustus) heeft gepubliceerd, blijkt dat de winst met €3,5 miljoen is toegenomen tot €21,5 miljoen. A-ware zelf spreekt van stabiele omzetcijfers en een bescheiden resultaatverbetering. CEO Jan Anker noem het een prima resultaat.
Onderliggend noteert de brutowinst (Ebitda) €72 miljoen, tegenover €64 miljoen in 2018. Wat verder opvalt, is dat er steeds meer mensen bij A-ware op de 'payroll' komen. Het aantal medewerkers steeg vorig jaar met 7% tot ruim 2.800. Qua gemiddelde melkprijs scoorde A-ware vorig jaar, afhankelijk van de melkstroom, in de middenmoot, zo blijkt uit de melkprijsvergelijker van Boerenbusiness. Melkveehouders deelden in december mee in de betere resultaten en ontvingen een 'eindejaarstoeslag' van €1 per kilo, bovenop de melkprijs.
Nieuwe fabriek in Heerenveen
A-ware investeerde ruim €100 miljoen in de bouw van een nieuwe mozzarella- en roomfabriek in Heerenveen die eind 2019 in gebruik is genomen, al met al een fors bedrag. In de exploitatie gaat het bedrijf kaas produceren voor 'concurrent' FrieslandCampina, waarvan A-ware in de achterliggende jaren veel melkveehouders als leverancier verwelkomde. Aanvankelijk zou de Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie Fonterra de fabriek in gebruik nemen, maar die zag hier toch vanaf.
Ook is A-ware bezig met de bouw van een nieuwe kaasfabriek in Ierland, die gezamenlijk met de Ierse zuivelcoöperatie Glanbia wordt gerealiseerd. Ondanks de onzekere vooruitzichten vanwege de coronacrisis worden de bouwplannen niet uitgesteld. Om die reden waagt A-ware zich, net als veel andere bedrijven, niet aan een resultaatvoorspelling.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.