De positieve geluiden rondom het herstel van de Chinese markt lijkt nationaal, maar ook internationaal, vertrouwen te wekken. Zuivelgiganten Danone en Fonterra laten weten hun werkzaamheden op Chinees grondgebied verder uit te breiden. En dat terwijl de activiteiten op Chinese grond al enige tijd moeizaam verlopen voor Fonterra.
Beide bedrijven investeren in een nieuw onderzoekscentrum in Shanghai. Fonterra investeert daarnaast ook nog in een ontwikkelingscentrum in Wuhan. De Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie laat weten dat de uitbreiding buiten Shanghai richting regionale steden als Wuhan onderdeel zijn van haar strategie in China.
Danone
De Franse zuivelaar Danone geeft aan €100 miljoen te investeren op Chinees grondgebied. Dit bedrag beslaat onder andere een overname van een lokale babyvoeding producent, dat voorheen in eigendom was van Saputo Dairy Australia. Verder wordt een deel besteed aan de uitbreiding van ontwikkeling op het gebied van medische voeding.
Daarbij is een deel van de investering gebruikt voor een nieuw ontwikkeling- en onderzoekscentrum, dat onlangs (14 juli) haar deuren opende. Het centrum biedt een werkplek aan 100 onderzoekers. De innovaties die er ontwikkeld worden zijn niet alleen op de Chinese markt gericht, maar ook op de wereldwijde activiteiten van Danone.
Danone investeert als sinds 1987 in de Chinese markt. Eerder dit jaar werd er al geïnvesteerd in een zogenoemde Track & Connect service dat de consument inzicht geeft in de productie van het zuivelproduct. Van boerderij naar consumptie, wat in te zien is doormiddel van een QR-code.
Coronacrisis
Ondanks de coronacrisis weet Danone het hoofd aardig boven water te houden. De verwerker houdt de melkprijs redelijkerwijs gelijk op boven de €34 per 100 kilo en blijft melk collecteren. Fonterra voerde daarentegen een aantal keer een daling door in haar melkprijs, al stemt de zuivelverwerker zich voor de toekomst wat positiever.
Wat betreft de export van melk naar China, Fonterra's belangrijkste afzetmarkt, heeft de coronacrisis eerder een positieve sfeer met zich meegebracht. In totaal werd er in de eerste 5 maanden van dit jaar 25% meer melk naar de Aziatische grootmacht geëxporteerd dan in dezelfde periode in het jaar ervoor.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.