Bij het sluiten van de handelsdeal tussen Canada en Europa (CETA) in 2017 en de Trans-Pacific deal (CPTPP) in 2018 werd de Canadese melkveehouders een compensatie beloofd. Inmiddels is er al enige tijd verstreken, maar nog altijd geen compensatie ontvangen. Fastfoodketen McDonald's zorgt daarentegen wel voor een beetje extra waardering.
Vlak voor de verkiezingen in 2019 liet de regering weten de eerste stappen te hebben gezet in het opzetten van een compensatieregeling. Inmiddels is het bijna een jaar later en is er nog altijd geen sprake vaan een regeling, laat staan dat de Canadese melkveehouders weten waar ze aan toe zijn. Dit onderwerp voerde dan ook de boventoon in de algemene jaarvergadering van 'the Dairy Farmers of Canada' (DFC), waar honderden melkveehouders uit heel het land digitaal aan deelnamen.
Concrete plannen
Naar aanleiding van de zorgen die de melkveehouders hebben geuit tijdens de DFC jaarvergadering, eist de belangenbehartiger nu dat de regering met concrete plannen komt. Vooral omdat een volgende handelsdeal op de planning staat, namelijk de deal tussen Canada, de Verenigde Staten en Mexico (CUSMA). DFC verlangt van de regering dat zij een betalingsschema opstelt en openbaar maakt, waarin duidelijk wordt welke compensatie melkveehouders kunnen verwachten en wanneer voor de CETA en CPTPP deals. Ook vraagt DFC de regering nu al met een tijdlijn te komen die een duidelijk beeld schetst over de tijdsplanning en compensatieregeling rondom de CUSMA deal.
De compensatieregeling is een belofte van de Canadese regering aan haar melkveehouders om hen tegemoet te komen in de extra kosten en gemiste opbrengsten die voortkomen uit de gesloten handelsdeals. Door onder andere de nog af te ronden CUSMA-deal wordt tegen 2024 ongeveer 18% van de binnenlandse melkproductie 'uitbesteed' in het buitenland.
McDonald's
Hoewel het slechts een kleine pleister is op een grote wond is er ook nog positief nieuws voor de Canadese melkveehouders. De Canadese dependance van McDonald's heeft naar aanleiding van de DFC's jaarvergadering aangegeven haar zuivelproducten van het DFC's 'Blue Cow logo' te voorzien. Dit logo geniet landelijke erkenning. Met het logo laat de fastfoodketen zien dat onder andere haar ijs voor 100% van Canadese zuivel is gemaakt. Misschien niet de compensatie waar de melkveehouders nu al zo lang op wachten, maar wel een stukje extra waardering.
Volgens CEO van DFC Perrie Lampron laat de fastfoodketen hiermee zien vertrouwen en waardering te hebben voor de Canadese melkveehouders en de werkzaamheden die zij verrichten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.