De gemiddelde melkprijs die de Europese zuivelondernemingen uit de LTO melkprijsvergelijking in 2019 uitkeerden moet onderdoen voor de prijs van 2018. Willem Koops (ZuivelNL) en Wil Meulenbroeks (LTO) gaven tekst en uitleg op de jaarlijkse presentatie van de melkprijsvergelijking.
De gemiddelde Europese melkprijs over 2019 is met €0,16, ofwel 0,5%, gedaald ten opzichte van 2018. Het gemiddelde komt uit op €34,06 per 100 kilo melk. De plaatsing van de individuele gemiddelden is aardig gelijk gebleven. Het Italiaanse Granarolo blijft koploper, terwijl de Ieren weer als hekkensluiter dienen.
Melkprijsstijging?
Meulenbroeks benoemd in zijn voorwoord ook de voorraden uit 2016, die eindelijk geen invloed meer op de markt leken te hebben. "2016 was een slecht jaar en de destijdse opslag heeft er lang over gedaan om op de markt te komen. Eindelijk leek een melkprijsstijging op de loer te liggen, totdat corona roet in het eten gooide. Ondanks dat verloopt de zuivelafzet tot op heden goed."
Nieuwe voorraden doormiddel van de huidige opslagregeling lijken dan ook niet bevorderlijk voor de melkprijzen. Meulenbroeks gaat hier niet concreet op in, maar geeft wel aan welke impact de vorige opslag gehad heeft.
Uitgelichte prijzen
De geringe prijsdaling is een meevaller, maar had er eigenlijk heel anders uit moeten zien. Over 2019 zijn de (gemiddelde) premies voor GMO-vrije melk (of VLOG melk) verwerkt in de berekende melkprijzen, voornamelijk bij de Duitse zuivelverwerkers. Willem Koops geeft hierbij als uitleg dat bijna alle Duitse verwerkers inmiddels op of richting de 100% GMO vrije melk gaan, in de gehele aanvoer. Als dit niet meegerekend was zou de gemiddelde melkprijs met €0,30 per 100 kilo melk gedaald zijn.
FrieslandCampina doet het goed in de notering en staat op de tweede plaats en noteert bijna €2,50 per 100 kilo melk hoger dan de gemiddelde Europese prijs. Milcobel daarentegen stelt teleur met €1,70 per 100 kilo melk onder de gemiddelde melkprijs. Hiermee noteert het Belgische zuivelconcern net boven DMK en de Ierse melkprijzen.
De Ierse melkprijzen zijn al enige tijd de hekkensluiters in de melkprijsvergelijking. Over 2019 is het gat met de andere Europese melkprijzen alleen maar groter geworden. Volgens Koops is het mogelijk dat de Ieren hun lage melkprijs gewoon accepteren, omdat zij een lagere kostprijs hebben dan we in Nederland gewend zijn. Daarbij werken sommige ondernemingen, zoals Glanbia, met vaste contracten. Deze contracten zijn niet meegenomen in de berekende melkprijs. Het is dus zeker mogelijk dat de Ierse melkveehouders met een deel van hun melk profiteren van een hogere prijs in de contracten.
Onderzoek melkstromen
Naast de presentatie omtrent de Europese melkprijzen is er ook nog tijd vrijgemaakt voor de presentatie naar het onderzoek over de inkomenspositie van melkveehouders bij verschillend melkstromen. Het onderzoek is uitgevoerd door Daphne Verbeij, student aan de Aeres Hogeschool, in aansturing van de LTO vakgroep Melkveehouderij.
In het onderzoek zijn verschillende melkstromen meegenomen: VLOG, Planet Proof, Beter Leven, Koe, Natuur Boer en Weidemelk. Uit het onderzoek is gebleken dat melkveehouders die Koe, Natuur, Boer en Planet Proof leveren aangeven dat deze melkstroom voor hen 100% kostendekkend is en daarna een leuke plus oplevert. Bij de Beter Leven en Biologische melkstromen geven melkveehouders aan dat er zo nu en dan een keer een plus over blijft, maar dat het vaak wel kostendekkend is. VLOG en Weidemelk wordt daarnaast gezien als een vergoeding voor extra tijd en arbeid.
Volgens het onderzoek wordt de inkomenspositie van de Nederlandse Melkveehouder deels positief beïnvloed door de melkstromen, maar er zijn ook risico's. Zo vragen melkveehouders zich af wat de leveringscontinuïteit in de toekomst is, of ze aan de veranderende of strenger wordende eisen kunnen blijven voldoen en wat de invloed van groeiende consumentenkennis over het product met zich meebrengt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.