Melkveehouders die leveren aan A-ware en deelnemen aan het Albert Heijn-concept krijgen vanaf augustus 5 cent in plaats van 3 cent bovenop de prijs van weidemelk. Daartegenover staat een rits aan extra eisen waaraan zij moeten voldoen.
In 2018 begon de samenwerking tussen de zuivelproducent en de grootste supermarktketen van ons land. Een revolutionaire stap. Klaarblijkelijk bevalt de samenwerking van beide kanten, want het concept (dat berust op 3 pijlers: koe, natuur, boer) wordt in ieder geval tot eind 2022 verlengd. De ambities liegen er niet om, naar eigen zeggen worden er ‘vergaande stappen’ genomen om in 2021 klimaatneutrale melk te produceren.
Verplicht weidegang voor jongvee
De extra eisen waaraan melkveehouders moeten voldoen, zijn niet mals. Zo is ploegen voortaan niet meer toegestaan, met andere woorden: blijvend grasland is een harde eis. Bovenop de bestaande eisen voor kruiden en klaver komt 10% extensief beheerd kruidenrijk grasland. Dit houdt in dat er tussen april en juni niet gemaaid of bemest mag worden. Een andere opvallende randvoorwaarde is dat jongvee verplicht weidegang moet krijgen. Bovendien gebeurd de opfok op eigen bedrijf of anders binnen een straal van 25 kilometer van de boerderij.
Afgestemd met klankbordgroep
Een woordvoerder van A-ware zegt dat de extra eisen zijn afgestemd met een klankbordgroep, waarin ook een aantal melkveehouders zitting hebben. De zuivelfabrikant verwacht dan ook dat de eisen behapbaar zijn voor de groep die nu al deelneemt. Overigens is het niet mogelijk om nu toe te treden tot het concept vanwege een wachtlijst. Hoeveel melkveehouders er interesse hebben, wil A-ware niet zeggen.
Andere eisen die in het oog springen, zijn een verplichte ligbox per koe en minimaal 70 punten in de ‘KalfOK’ score. Tevens mag de kalversterfte niet hoger liggen dan het landelijk gemiddelde en is enkel het gebruik van groene stroom toegestaan. A-ware realiseert zich dat de eisen niet voor iedere melkveehouder weggelegd zijn. “Dit concept moet bij je passen”, aldus de zegsvrouw. Nog een opvallend punt is dat de deelnemende melkveehouders een insectenkast ontvangen, al zullen zij waarschijnlijk vooral enthousiast worden van de toch wel lucratieve bonus van 5 cent.
Klik hier voor een video.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10886881/a-ware-verhoogt-ah-bonus-maar-eisen-zijn-niet-mals]A-ware verhoogt AH-bonus, maar eisen zijn niet mals[/url]