Naast de lancering van de eerste Lely Orbiter in 2018, is vanaf vandaag de tweede mini-melkfabriek in gebruik genomen. Dit is gebeurd op het melkveebedrijf van de familie Oostdam in Bodegraven. In samenwerking met online supermarkt Picnic gaat het bedrijf eigen private-label melk leveren.
De ingebruikname gebeurde woensdagmorgen in een feestelijke setting op het erf bij de familie Oostdam. Zij sluiten zich hiermee aan bij 'MijnMelk'. Dit is een platform dat de afstand tussen de boer en de consument wil verkleinen. Het platform wil boeren met zorg voor dierenwelzijn, de natuur of het milieu een gezicht geven.
Met MijnMelk kan de consument zien van welke boerderij de melk afkomstig is. Melkveehouder Jorden Oostdam vindt dat erg belangrijk: "We zijn supertrots op de zorg die we aan onze koeien geven. De stal is ontworpen met het oog op zoveel mogelijk comfort voor de koe. Dit geeft wellicht wat meer werk, maar ook een blijere koe met een langere levensduur."
Oostdam is trots op de samenwerking met Lely en Picnic. "De melk van de koe, door ons gemolken met de melkrobot, wordt verwerkt met de Lely Orbiter. De melk wordt door ons verpakt en door Picinic bij de consument op tafel gebracht." De Orbiter is direct gekoppeld aan de Astronaut melkrobot van Lely. Met deze melkrobot kunnen de koeien individueel worden gemolken. De melk wordt na het melken direct verwerkt.
Voor de kritische consument
André van Troost, sinds kort de nieuwe CEO van Lely, vindt de winstgevendheid voor de boer van groot belang. Hij zegt dat de gedachte achter de Orbiter mede is om de melkveehouderij rendabel te maken. De Orbiter biedt de melkveehouder de mogelijkheid om de band met de consument te versterken. "Veel consumenten zijn steeds kritischer op de manier waarop hun voedsel wordt geproduceerd. Ze zijn op zoek naar eerlijke, pure, hoogwaardige producten waarvan de herkomst bij voorkeur bekend is", weet Van Troost.
Volgens Michiel Muller, CEO van Picnic, willen klanten graag lokale producten en weten waar de producten vandaan komen. "Picnic had al lokale producten, zoals bier en honing, maar de melk miste nog." Muller is erg trots op de samenwerking met de familie Oostdam. "Een goed plan hebben is geweldig, maar je hebt er niets aan als je het niet uitwerkt."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.