Begin augustus lanceerde zuivelcoöperatie FrieslandCampina in Hong Kong de campagne rond TrackEasy. Job Westerhof uit Wachtum (Drenthe) is 1 van de 10 leden-melkveehouders die de Aziatische consument, door middel van een QR-code, een kijkje geeft op zijn melkveebedrijf.
De lancering van de TrackEasy-campagne vond plaats op een grote baby-expo in Hong Kong. Westerhof was daar vorige week op uitnodiging van FrieslandCampina aanwezig om meer te vertellen over zijn bedrijf en zijn productiewijze. "Dat was een fantastische ervaring. De mensen waren echt geïnteresseerd in ons verhaal en ons bedrijf."
Kan je uitleggen wat TrackEasy precies is?
"De campagne rond TrackEasy is opgezet voor Friso Gold, het babyvoedingsmerk van FrieslandCampina in Azië. Onderop de blikken babyvoeding van Friso Gold komt een QR-code te staan. Als consumenten die code scannen, dan krijgen ze de herkomst van het product te zien. Dit is heel gedetailleerd; van de boer naar de melkwagen, van de melkwagen naar de fabriek, van de fabriek naar Azië en daarnaast worden ook de kwaliteitscontroles uitgelicht. Alle informatie wordt tevens voorzien van de datum waarop een bepaald proces gestart/beëindigd is. Ook leren ze de mensen achter het product kennen: de melkveehouder en zijn gezin, de chauffeur, de productiemedewerker."
Hoe is dit concept ontstaan?
"In Azië wordt veel waarde gehecht aan kwaliteit, transparantie en vertrouwen als het gaat om kindervoeding. Moeders in die landen kiezen voor eerlijke producten en voor merken die veel informatie verschaffen over de herkomst. In Azië wordt daarnaast natuurlijk veel kindervoeding geïmporteerd en veel moeders willen kunnen controleren of het ook echt zo eerlijk en duurzaam is als wordt gezegd. Dit concept sluit daar perfect op aan."
Jouw bedrijf wordt dus tentoongesteld aan de Aziatische consument. Wat komen zij allemaal te weten?
"Er zijn 10 leden-melkveehouders van FrieslandCampina (verspreid door Nederland) die meedoen aan dit project. Als een consument die QR-code scant, kan het zijn dat het product van mijn bedrijf komt. Ze leren dan het verhaal achter mijn bedrijf en kunnen verschillende gegevens inzien, zoals hoeveel hectare we hebben, hoeveel koeien we houden, een 360-graden-foto van de wei (met de koeien buiten) en wat we doen om onze koeien zo gezond mogelijk te houden. Zelfs de luchtkwaliteit op het bedrijf staat beschreven, want in Azië wordt daar veel waarde aan gehecht."
Wat is voor jou de meerwaarde van TrackEasy?
"TrackEasy geeft net even dat extra beetje informatie over hoe wij als Nederlandse melkveehouders te werk gaan. Dat vind ik een prachtig idee. We kunnen op deze manier laten zien dat wij op een duurzame en een gezonde manier de beste kwaliteit willen leveren. FrieslandCampina is uniek met dit project, dat is toch fantastisch. Uiteraard biedt het ook veel educatieve voordelen, want we kunnen op deze manier het hele proces op een interactieve manier duiden. Misschien dat de moeders in die landen die kennis dan weer overdragen op hun kinderen."
Hoe zijn de eerste reacties?
"De eerste reacties zijn louter positief. Ik mocht op de expo in Hong Kong mijn verhaal vertellen en het was echt bijzonder om te horen hoe enthousiast de mensen daar zijn over de inzet en passie van Nederlandse melkveehouders; vooral met het oog op het familiebedrijf. Dat gevoel is ook wat we willen overdragen aan de consument. Ook was het prachtig om te zien dat de medewerkers van Friso zo gedreven en trots zijn om het product van FrieslandCampina af te zetten."
Hoe staat de planning rondom de uitrol ervoor?
"In oktober wordt TrackEasy in China gelanceerd en in 2020 wordt de campagne uitgebreid naar meer dan 25 landen waar het merk Friso wordt verkocht. Er zijn veel babyvoedingsmerken op de Aziatische markt, waardoor er veel concurrentie is. TrackEasy is naar mijn mening echt een schot in de roos voor Friso en FrieslandCampina. We zijn de enige die het verhaal zo specifiek duiden. Ik verwacht dan ook dat het goed zal aanslaan bij de Aziatische consumenten."
Denk je dat zoiets ook in Nederland haalbaar is?
"Dat durf ik niet te zeggen. In Nederland is de standaard al erg hoog, en daar wordt ook van uitgegaan. De consument vertrouwt erop dat de kwaliteit goed is. Dit is iets waar de Nederlandse melkveehouders samen ook hun best voor doen. Hier zien de mensen waar het product vandaan komt, bijvoorbeeld omdat ze een melkveebedrijf vaker tegenkomen. Ook proberen we de consument het verhaal te vertellen door middel van 'de Campina open boerderijdagen'. Het is hier dus gemakkelijker om te laten zien hoe goed onze koeien het hebben en waar het product weg komt. In China geldt dat niet. Zij zien niet wat er allemaal is gebeurd voordat het product bij hun in het schap ligt."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10883593/trackeasy-is-schot-in-roos-voor-frieslandcampina]'TrackEasy is schot in roos voor FrieslandCampina'[/url]