De kaasmarkt kenmerkt zich nog altijd als rustig. Op de korte termijn tenderen de prijzen licht neerwaarts. Op de langere termijn heerst vooral veel onzekerheid. De vraag moet goed blijven om de productie op te kunnen vangen.
De kaashandel is al tijden relatief stabiel, wat het voor de handelshuizen lastig manoeuvreren maakt. Hoewel er veel melk tot kaas wordt verwerkt, loopt de productie terug. Dit als gevolg van de dalende seizoensmatige melkaanvoer.
De vraag naar kaas is medio augustus vrij tam, waar de vakantietijd deels debet aan is. Ten opzichte van vorig week leveren de kaasprijzen wat in. De DCA-foliekaasnotering voor Gouda daalt met €0,01 tot €2,82 per kilo. De prijs van Edam daalt met eveneens met €0,01 tot 2,75 per kilo.
Onzekere vooruitzichten
Het is echter nog geen gelopen race wat betreft de kaasprijzen voor de middellange termijn. De krappe voorraden en vrij constante exportvraag maakt een grote prijsdaling onwaarschijnlijk. Tegelijk wordt er in Europa per saldo (nipt) meer melk dan vorig jaar geproduceerd. De gemiddelde melkprijs in Europa lag in juli op €33,70 per 100 kilo, wat een fractie hoger is dan dezelfde maand in 2018.
Aangezien de melkprijs in veel Europese landen ver boven de €30 per 100 kilo ligt, moedigt dit melkveehouders waarschijnlijk aan om de productie op peil te houden. Bovendien zorgt de droogte lokaal voor problemen. Dit maakt een daling van de Europese melkproductie zodoende niet waarschijnlijk.
Door een afgewaardeerde boterprijs is het waarschijnlijk dat grote volumes melk in veel landen de kaasbak in stromen. Ondanks dat de voorraden niet ruim zijn, moet de vraag dus wel in stand blijven om de kaasprijzen overeind te houden.
Dit artikel hoort bij het abonnement Boerenbusiness Melk & Voer Pro. De komende periode kunt u de wekelijkse kaasanalyse van Boerenbusiness tijdelijk gratis ter kennismaking lezen.
Bekijk hier de laatste noteringen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.