Shutterstock

Nieuws Versketens

Gesloten ketens stuiten op 3 grote dilemma's

5 Juni 2019 - Redactie Boerenbusiness - 1 reactie

De versketens van vlees, zuivel, groenten en fruit hebben te maken met 3 grote dilemma's, zo blijkt uit onderzoek van de EFMI Business School. Zij trekken deze conclusies op basis van 4 praktijksituaties: Kipster-vlees, de duurzame zuivelketen van Albert Heijn en A-ware, groente en fruit met het label 'On the way to PlanetProof' en varkensvlees van het concept Hamletz.

De 3 dilemma's die zij vooral tegenkomen, zijn: de schaalbaarheid versus het onderscheidend vermogen, duurzaamheid versus betaalbaarheid en vaste structuren versus flexibiliteit.

Brede verduurzaming
Om brede verduurzaming in de versketens te realiseren, is het belangrijk dat zoveel mogelijk spelers in die keten deelnemen. Maar, de opschaling van duurzame concepten zorgt er eveneens voor dat het onderscheidend vermogen onder druk komt te staan. Verduurzaming betekent tevens dat er meerkosten worden gemaakt in de keten. Dit gaat, óf ten koste van de betaalbaarheid voor de consument, óf de betaalbaarheid voor de ketenspelers.

De versketens hebben daarnaast ook te maken met het dilemma dat een hechte gezamenlijke inzet (commitment), bij het aangaan van langdurige samenwerking, al snel leidt tot vaste structuren. Deze vaste structuren staan de flexibiliteit in de weg, terwijl flexibiliteit juist in toenemende mate vereist is.

Hamletz en A-Ware
Het concept 'Hamletz' wordt in het onderzoek van EFMI Business School bovengemiddeld gewaardeerd op het onderdeel toegevoegde waarde. Die keten voor varkensvlees gaat duidelijk 1 stap verder, bijvoorbeeld omdat het 2 sterren in het Beter Leven-keurmerk bevat. De deskundigen verwachten dat de varkenshouder ook profiteert van dit concept. Zij zien het vermarkten van een concept als de uitdaging voor de varkenshouder, omdat marketing doorgaans geen kerncompetentie is.

Bij de duurzame zuivelketen van Albert Heijn en Royal A-ware wordt de conclusie getrokken dat de betrokken melkveehouders minder profiteren dan zuivelverwerker A-ware en Albert Heijn. Op de vraag wie er profiteert, scoren de melkveehouders gemiddeld een 6,9. Dit terwijl zuivelverwerker A-ware een 7,3 en Albert Heijn een 7,9 scoort.

Sterker in ketenverband 
De strategische samenwerking in de keten krijgt met name in de varkenssector de laatste jaren veel aandacht, wellicht omdat het minder gebruikelijk is dan in andere agro-foodsectoren. Volgens Jos Goebbels, de voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV), kunnen de economische en maatschappelijke uitdagingen voor de Nederlandse vleessector alleen effectief opgepakt worden vanuit sterkere ketenverbanden.

"In navolging op de kalversector, gaat ook de varkenshouderij een nieuwe ketenorganisatie opzetten om zo gemeenschappelijke doelen te halen op het terrein van het milieu, diergezondheid en welzijn", zei Goebbels op de Algemene Ledenvergadering in Utrecht in februari van dit jaar. Volgens de EFMI Business School is onderling vertrouwen wel een belangrijke voorwaarde voor strategische ketensamenwerking.

In goede en slechte tijden  
Toen Goebbels in april, namens de Europese vleesindustrie, de noodklok luidde over de snel stijgende varkensprijs, reageerde Linda Janssen, de voorzitter van de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) zo: "De prijzen voor varkensvlees zijn eindelijk hoog en de varkenshouder kan de opgelopen verliezen compenseren. De varkenssector kent ook periodes met fors lagere prijzen en dan horen we deze partijen niet. Als de prijzen gedurende lange tijd laag zijn, vragen deze ketenpartijen zich niet af of risico's verdeeld kunnen worden in de hele keten."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
tem 5 Juni 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10882724/gesloten-ketens-stuiten-op-3-grote-dilemma-s]Gesloten ketens stuiten op 3 grote dilemma's[/url]
boer is altijd sluitpost
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws melk

A-Ware komt ook in België met premie CO2-reductie

Nieuws Melk

A-ware verhoogt premie 'Beter voor' naar 6 euro

Nieuws melk

A-ware verbetert resultaat en investeert door

Nieuws Melk

A-ware doet overname en groeit verder in België

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden