Zuivelcoöperatie FrieslandCampina zag in 2018 wederom veel leden-melkveehouders vertrekken. Daarbij boekte het bedrijf minder winst, waardoor de prestatietoeslag nogal magertjes uitpakt. Toch kijkt de top van het bedrijf positief naar de toekomst.
De jaarcijfers van FrieslandCampina zijn bepaald niet rooskleurig, gezien de winst met 10% daalde tot €203 miljoen. De prestatietoeslag halveerde daardoor tot een schamele €0,46 per 100 kilo melk. De lagere winst wijdt het bedrijf onder meer aan de relatief hoge garantieprijs; gemiddeld kwam die uit €36,05 per 100 kilo.
Jaar van de overgang
Hein Schumacher, de CEO van FrieslandCampina, bestempelt 2018 als een jaar van overgang; een nieuwe frisse start na een paar moeilijke jaren. De zuivelcoöperatie lanceerde het afgelopen jaar een nieuwe strategie, maar daarvan worden de eerste vruchten nog niet geplukt. "De transformatie binnen FrieslandCampina duurt minimaal 24 maanden", zo benadrukt de CEO bij de presentatie van de jaarcijfers. "Toch moet de winst in 2019 al omhoog."
In Duitsland heeft het concern schoon schip gemaakt en is bijna 90% van de organisatie vernieuwd; de resultaten vallen daar namelijk flink tegen. Het hoofdkantoor is inmiddels verplaatst naar Düsseldorf en daarbij is er 1 Duitse melkfabriek gesloten. Deze ingrepen moeten het tij uiteindelijk keren, maar Schumacher beschouwt Duitsland als een moeilijke markt. In het algemeen verlangt de CEO meer en betere productinovaties.
Dat de afzet richting China de winstgevendheid opkrikt, ligt niet voor de hand. De coöperatie is op de Chinese markt groot in babymelkpoeders, maar de afzet staat onder druk. "De concurrentie is toegenomen; daarbij werden in 2018 zo’n 12% minder baby’s geboren. Dat drukt de afzet in de komende jaren." Door extra te investeren in marketing wil het bedrijf de leidende positie behouden. "Daar vechten we voor", aldus Schumacher.
Minder melk, betere prestaties?
Het bedrijf zoekt extra winst met de afzet van merkenzuivel. Daarom zijn in 2018 een aantal overnames gedaan die de coöperatie meer slagkracht moeten geven. "Vanaf de tweede helft van 2018 is de opwaartse lijn weer ingezet", benadrukt de top van het bedrijf. 'Toevallig' laat de melkaanvoer vanaf die periode duidelijk een daling zien. Frans Keurentjes, voorzitter van de coöperatie, zegt dat er geen verband is tussen de teruglopende melkaanvoer en de ommekeer in prestaties. Dit neemt niet weg dat er een correlatie lijkt te zijn.
FrieslandCampina collecteerde vorig jaar 10,3 miljard kilo. Daarvan is 3 tot 4 miljard kilo volgens Keurentjes nog altijd verliesgevend. "De verhouding moet je echter wel zien in context tot de hoge garantieprijs die wij uitbetalen. Dat neemt niet weg dat onze winstgevendheid omhoog moet. Wel is het een illusie dat het verliesgevende volume in de toekomst wordt gereduceerd tot 0", aldus Keurentjes.
Hein Schumacher
Groot ledenverloop
Net zoals in het jaar 2017 zag FrieslandCampina in 2018 opnieuw veel leden vertrekken. Van de 603 vertrokken melkveehouders gingen er 340 naar een ander zuivelconcern. De rest is een stopper. Wat een acceptabel jaarlijks ledenverloop is, wil Schumacher niet zeggen. Of de uitstroom van morrende leden nu is gestopt, kan hij niet inschatten. "Ik kan niet in de hoofden van de melkveehouders kijken wat zij gaan doen." De CEO benadrukt dat daarbij FrieslandCampina (als grootste zuivelcoöperatie) haar leden echt wat te bieden heeft. "Als melkveehouder zou ik mij wel 2 keer bedenken voor ik zou overstappen naar een andere zuivelaar."
Aan de melkprijs van FrieslandCampina kan het ledenverlies bijna niet liggen. "Wij betalen de hoogste melkprijs van alle coöperaties", claimt CFO Jaska de Bakker. Zij zegt dat dit ook de ambitie is voor de komende jaren. De blijvers moeten waarschijnlijk wel warmlopen voor duurzaamheid. Schumacher: "Wij willen qua duurzaamheid een leidende positie nemen en belonen onze melkveehouders daar ook extra voor."
De tijd geven
De afdronk van de persconferentie is dat FrieslandCampina nog minimaal 1 jaar vraagt voor herstel. De komende jaren moet blijken of de trots van de Nederlandse zuivelsector de winstgevendheid daadwerkelijk kan opschroeven en het ledenverloop kan stoppen. Slaat de nieuwe strategie aan, dan laat FrieslandCampina een krachtig herstel zien. Gebeurt dat niet, dan zijn er geen excuses meer.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10881540/ik-zou-mij-als-overstapper-2-keer-bedenken]'Ik zou mij als overstapper 2 keer bedenken' [/url]