De Verenigde Staten (VS) en Canada hebben een nieuw NAFTA-akkoord gesloten. Een van de voorwaarden die de VS wist af te dwingen, is dat de zuivelsector een betere toegang krijgt tot Canada.
Al tijdens zijn campagne voor de presidentsverkiezingen werd duidelijk dat de Amerikaanse president Donald Trump geen voorstander was van de NAFTA: het vrijhandelsakkoord tussen de VS, Canada en Mexico. Canada en Mexico zouden meer baat bij het verdrag hebben dan de VS. Trump noemde de NAFTA daarom een verschrikkelijk handelsakkoord.
In de afgelopen maanden dreigde Trump veelvuldig om uit het verdrag te stappen wanneer er geen aanpassingen zouden worden doorgevoerd. In de afgelopen dagen is intensief onderhandeld en zijn beide landen, net voor de deadline, alsnog tot een akkoord gekomen. De voorlaatste versie van het verdrag dateerde alweer uit 1994.
Meer zuivel, minder auto’s
De nieuwste versie luistert naar de naam: United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA). Hierin heeft de VS afgedwongen dat de zuivelsector een betere markttoegang krijgt tot Canada. Daartegenover staat dat auto’s, die in Canada zijn geproduceerd, minder gemakkelijk de grens met de VS kunnen passeren. Verdere definitieve details zijn nog niet bekend.
Hoewel de aanpassingen op het eerste oog juist negatief uit pakken voor Canada, is de Canadese regering tevreden met het verdrag. De Canadese premier Justin Trudeau sprak van een goede dag voor zijn land.
Hoge importheffingen
Canada is een belangrijke afzetmarkt voor de Amerikaanse zuivelsector. Na Mexico is Canada de belangrijkste afnemer. Zo importeerde het land in 2017 voor $690 aan Amerikaanse zuivel en in de afgelopen jaren was sprake van een licht stijgende trend. Toch waren sommige zuivelfabricaten gebonden aan hoge importheffingen.
Zo hanteerde Canada een heffing van maar liefst 247,5% op yoghurt als de volumes het vastgestelde quotum overschreden. Dit tot grote ergernis van Trump. Mogelijk worden de quota en de tarieven in het nieuwe verdrag versoepeld.
In de maand augustus kwam de VS al vergelijkbare aanpassingen met Mexico overheen. Daarin werden onder meer maatregelen opgenomen die de Amerikaanse auto-industrie beschermen voor de lage lonen in Mexico.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.