De 12 melkveehouders van Noorderlandmelk, die de melk voor het Weide Weelde-merk leveren, doen dit niet meer richting A-ware, maar richting Den Eelder in Well. Noorderlandmelk neemt het merk volledig over.
Coöperatie Noorderlandmelk leverde de melk van haar leden aan A-ware, waarmee zij een strategische alliantie sloot. Bij de samenwerking tussen de partijen hoorde ook de verwerking én vermarkting van Weide Weelde. Bij deze melkstroom werken 12 melkveehouders sinds 2 jaar aan extra inzet voor weidevogelbeheer.
Met de introductie van Weide Weelde werd afgesproken dat Noorderlandmelk de boeren met het verhaal zou leveren en dat A-ware de marketing en sales zou verzorgen. Dat gebeurde ook, maar met de komst van het AH-concept (waarbij A-ware met eigen melkveehouders een duurzame melkstroom introduceert) is er geen plek meer voor Weide Weelde. Niet voor de verwerking in de fabriek van A-ware en niet voor het vermarkten van het product.
Breder assortiment
Noorderlandmelk wil nu inzetten op een breder assortiment van Weide Weelde. Het gaat om vollere zuivelproducten, terwijl A-ware liever op magere producten wil inzetten. Bij Noorderlandmelk leeft de gedachte dat een breder assortiment nodig is om te overleven.
Bij zuivelverwerker Den Eelder in Well krijgt Noorderlandmelk deze mogelijkheden. De Noordelijke zuivelcoöperatie neemt daarbij het hele takenpakket over (dus ook het vermarkten en het werk en risico dat daarbij hoort). Er is onder meer geïnvesteerd in extra personeel bij Noorderlandmelk om dit op te kunnen vangen.
Meer Gildeboeren
De boeren die melk voor Weide Weelde leveren, worden Gildeboeren genoemd. Zij zetten in op weidevogelbeheer en weiden de koeien minimaal 180 dagen per jaar. Voor hun inzet krijgen ze €0,01 extra melkgeld en ze verzamelen met de verkoop geld voor algemeen weidevogelbeheer.
Nu Noorderlandmerk het merk volledig zelf beheert en het assortiment uitbreidt, is er wellicht ruimte voor meer deelnemers uit de eigen coöperatie. Binnenkort worden de huidige Gildeboeren over de nieuwe koers bijgepraat en wordt ook gekeken of er ruimte is voor nieuwe collega’s binnen deze melkstroom.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.