Het is niet langer voldoende om financieel gezond te zijn. Dit is voor FrieslandCampina reden om leider te willen worden op het gebied van duurzaamheid bij een gebalanceerde groei. Waarom lijkt de druk om meer te doen groter? Is het de consument die meer wil, of speelt er iets anders? Hoe is de situatie in Brazilië? Op het congres van de Global Dairy Farmers (GDF) werd het onderwerp bij de kop gepakt.
Frans Keurentjes, voorzitter van de coöperatie FrieslandCampina, stelt dat we niet leven in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijd. "Maximaal produceren met standaard kwalificaties kan niet meer. Financieel gezond zijn is niet meer voldoende om te kunnen produceren."
Uitstekende resultaten
Keurentjes haalt hierbij de nertsensector aan. Het is een onderdeel in de agrarische sector met uitstekende resultaten, maar toch verdwijnen ze op termijn uit Nederland. Het is het argument voor de coöperatie om leider te willen worden op het gebied van duurzaamheid bij een gebalanceerde groei.
De gebalanceerde groei is nodig om te garanderen dat er genoeg geld beschikbaar blijft; zo zag de verwerker tussen 2012 en 2017 10% meer ledenmelk naar de producten met een toegevoegde waarde gaan, maar nam het volume in het minder renderende onderdeel met 65% toe. Als gevolg daarvan wordt op meer dan 25% van de melk verlies gemaakt. Dit was voorheen minder dan 20%.
De toenemende concurrentie en investeringen vragen geld, en dat is iets wat niet goed te combineren is met de verliezen. Dit is de reden om te kiezen voor een heffing op het teveel geleverde melk. Niet alleen deze uitdagingen zijn er, maar er zijn ook nog vragen vanuit de consument nemen. Die nemen toe naarmate de welvaart toeneemt.
Kritische consument
Mary Ledman, internationaal zuivelanalist bij Rabobank, stelt dat de kritische consument sterker aanwezig is op locaties waar de landbouwsector veel geld van de overheid ontvangt. Wat in Europa via het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) het geval is. "In Nieuw-Zeeland vindt dezelfde discussie plaats, maar daar speelt de landbouwsector een belangrijk rol voor de economie en bepaalt zelfs de waarde van de munt."
Toch stopt het niet bij deze landen, want in Brazilië speelt dit net zo goed. "Zij mikken op hetzelfde: weidegang, dierwelzijn, et cetera", aldus een melkveehouder met een onderdeel in Brazilië. "Zelfs in de Verenigde Staten speelt dit", zegt Ledman. Zij noemt het voorbeeld van een bedrijf met 2.000 dieren dat nergens aan mee wilde doen. "Nu lopen er 50.000 dieren en hebben ze het wel degelijk over deze onderwerpen. Een goede speler heeft geen problemen met het geven van uitleg."
Steen in de vijver
Het geeft aan dat klimaat- en duurzaamheidsvraagstukken internationaal spelen. Keurentjes is van mening dat het klimaatakkoord van Parijs de spreekwoordelijke steen in de vijver is geweest. Bedrijven als DSM, Danone, Nestlé en andere grote partijen hebben dit opgepakt, waarmee het een belangrijk onderwerp geworden is. "In het segment B2B worden premie's betaald voor duurzaamheid."
Met de 'Toplijn Zuivel' springt FrieslandCampina in het gat, om zodoende de concurrentie met partijen zoals Perfect Day aan te gaan. Het gaat om de vraag wat iemand van een maaltijd verwacht. Toch wordt ook uitgesproken dat de extra eisen die nu aan de melk gesteld worden, straks misschien wel mainstream zijn, wat een einde van de premie inhoudt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10878984/financieel-gezond-zijn-is-niet-voldoende][/url]