A-ware is op zoek naar nieuwe melkveehouders. Echter, het gaat wel om veehouders waarvan de melk aan speciale eisen moet voldoen. En daar staat dan ook een premie tegenover. A-ware heeft de melk nodig, omdat het werkt aan een mozzarella kaasmakerij. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in een roomfabriek.
Hoewel de kaasmakerij in Heerenveen (Leeuwarden) nog jong is, maakt A-ware alweer bekend om verder te willen groeien. Dit houdt ook in dat de vraag naar melk toeneemt. "Met het oog op uitbreiding zoeken we nieuwe melkveehouders", aldus Klaas de Jong, COO bij Royal A-ware. Dit moeten echter wel veehouders zijn die bereid zijn om iets extra's te doen, want aan de melk worden speciale eisen gesteld. Daartegenover staat dan wel een premie.
Groei in Heerenveen
De uitbreiding betreft een mozzarella kaasmakerij en een roomfabriek. In beide projecten speelt Fonterra, waar A-ware een samenwerking mee heeft, een grote rol. "Dit is de eerste mozzarella kaasmakerij in Nederland op deze schaal", aldus A-ware in een persbericht. Het streven is dat de fabriek in 2020 operationeel is. De kaas is vooral bedoeld om de vraag op de internationale groeimarkten in te vullen.
De roomfabriek wordt eveneens ingezet om de vraag op de internationale markten in te vullen. "In deze fabriek kan room, die vrijkomt bij de kaasproductie, worden verwerkt tot roomproducten voor de internationale markt." Ook hierin gaat Fonterra een belangrijke rol spelen, want zij levert kennis en ervaring.
A-ware was al actief in room via Catshaar zuivel en een Belgische verwerker van room. Door nu in Heerenveen een fabriek te bouwen, realiseert de kaasspecialist haar strategie om korte, efficiënte en duurzame ketens te bouwen.
Extra melkstromen
Op korte termijn wordt meer informatie gepubliceerd over de nieuwe melkstroom. De kaasmaker heeft momenteel een melkstroom voor Albert Heijn, biologische melk, VLOG-melk en weidemelk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.