Kaasmaker Royal A-ware heeft een overeenkomst gesloten met Albert Heijn, om het zuivelhuismerk van de retailer zodoende duurzamer te maken. Hiervoor wordt een apart programma opgezet. Melkveehouders kunnen zich vanaf vandaag, maandag 11 december, aanmelden.
A-ware wil een aparte melkstroom opzetten om kaas en andere zuivelproducten voor Albert Heijn van te verwerken. De herkomst van de producten wordt transparanter en de productiewijze duurzamer. Hierbij staat de koe, de bodem en de boer centraal.
Melkveehouders die meedoen aan het programma ontvangen een premie bovenop de melkprijs van A-ware. Het programma wordt in de periode van 2018 tot 2020 stapsgewijs ingevoerd.
Vergaande weidegang
De zuivelproducten die A-ware wil maken, worden gebaseerd op vergaande weidegang. Daarin gaat A-ware verder dan momenteel het geval is. Afgesproken is dat binnen dit programma alle melkkoeien en jongvee geweid worden. In het winterseizoen, wanneer de koeien op stal staan, moeten deze beschikken over een eet- en ligplek en meer ruimte. Het voer zal ook tijdens de wintermaanden voor tenminste 80% bestaan uit (geconserveerd) gras.
Grondgebonden
A-ware wil met deze stap laten zien verantwoordelijkheid te nemen voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Het grondgebonden karakter van de melkveehouderij staat daarbij centraal. Voer dient zo veel mogelijk uit de regio te worden gehaald, om overmatig CO2-uitstoot te voorkomen.
Het gebruik van 100% kruidenrijk grasland is nodig om de biodiversiteit te bevorderen en weidevogels aan te trekken. Boeren die mee doen aan dit programma mogen de grond niet meer ploegen. Dit om emissie vanuit de bodem te voorkomen. Volgens A-ware moet de melkveehouder meer kennis krijgen van bodembeheer.
Groene stroom
De melkveehouders die melk leveren binnen dit programma, moeten werken met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Dit door uitsluitend groene stroom te gebruiken. Kalveren worden op het bedrijf of binnen een straal van 25 kilometer opgefokt.
De afspraken die A-ware gemaakt heeft met Albert Heijn, zijn een opstap naar het verduurzamen van melkstromen binnen het zuivelbedrijf. CEO Jan Anker: "Deze ontwikkeling past in de strategie van A-ware om samen met onze melkveehouders onze melkstromen verder te verduurzamen en deze samen met onze ketenpartners tot meerwaarde te brengen in de markt."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10876861/a-ware-sluit-overeenkomst-met-albert-heijn][/url]