De suikerprijzen, in het laatste kwartaal van 2016, en de verdiensten van Aviko zijn de redenen dat het resultaat van Royal Cosun beter is uitgepakt dan was verwacht. Dat leidt tot nagenoeg dezelfde omzet als in 2015, maar een hoger bedrijfsresultaat en nettoresultaat.
Woensdag maakte de coöperatie aan haar leden bekend dat het over campagne 2016 voor geleverde quotumbieten een prijs van 44,15 euro per ton betaalt. Ruim een euro meer dan vorig jaar. Dit geldt bij een gemiddelde winbaarheid en een gemiddeld suikergehalte. In seizoen 2016 is in Nederland een opbrengst van 13,3 ton suiker per hectare behaald. De bietenprijs is opgebouwd uit de minimum EU-prijs, de ledentoeslag en suikergehalte- en overige verrekeningen.
Dat is minder dan in voorgaande jaren maar, mede gelet op de minder gunstige weersomstandigheden tijdens het teeltseizoen, nog steeds goed. In de campagne, die in Nederland 109 dagen duurde, is in totaal 934.000 ton suiker uit bieten geproduceerd. Daarnaast is een substantiële hoeveelheid witsuiker uit ruwe rietsuiker geproduceerd. De gemiddelde financiële opbrengst per hectare voor de teler is in 2016 uitgekomen op 3.317 euro (2015: 3.301 euro).
De geconsolideerde omzet komt met 2 miljard euro uit op hetzelfde niveau als in 2015. Het bedrijfsresultaat steeg tot 77 miljoen (2015: 59 miljoen euro). Het nettoresultaat komt flink hoger uit op 55 miljoen euro (2015: 46 miljoen euro), waarbij de stijging te danken is aan incidentele resultaten.
Suiker Unie heeft na een aantal jaren van hogere resultaten een matig jaar achter de rug. Gelet op de kleine campagne in 2015, die resulteerde in hogere kostprijzen, de Europese suikerprijzen en de lage pulpprijzen was dit te verwachten, zo meldt het concern. De omzet lag op het niveau van 2015 en het resultaat kwam lager uit.
Suiker Unie blijft sturen op de kostprijs en werkt aan versterking van de marktpositie binnen Europa. Mede met het oog op het wegvallen van de quotering door de EU. Daartoe is de afgelopen jaren geïnvesteerd in capaciteitsuitbreiding en marktopbouw. Schaalgrootte helpt de kostprijs ook in de toekomst laag te houden. De suikerfabrieken hebben de hele campagne uitstekend gedraaid.
Uitstekende prestatie Aviko
Aviko heeft het uitstekend gedaan in 2016, stelt Cosun. De onderneming heeft goed kunnen inspelen op de kansen die de afzetmarkten boden en heeft de efficiëntie van haar activiteiten vergroot. Aviko heeft effectief ingespeeld op de lagere beschikbaarheid van aardappelen en betere verkoopprijzen weten te realiseren. Zowel de afzetmix als het afzetvolume van aardappelspecialiteiten en frites verbeterde, ook door meer export. De granulaat- en vlokkenactiviteit (Aviko Rixona) heeft het eveneens goed gedaan in 2016. 'We zien mogelijkheden om verder te groeien in onze aardappelactiviteiten', zo laat het weten.
Bovengemiddelde opbrengst Sensus
Sensus liet een beter resultaat zien ten opzichte van het voorgaande jaar. De productiekosten bleven relatief laag en de marge nam toe. De afzet in de VS en Azië was lager terwijl die in de Europese markt juist is toegenomen. De cichoreicampagne 2016 is goed verlopen, met bovengemiddelde wortelopbrengsten en inulinegehalte.
Wanverhouding voorraadpositie SVZ
SVZ boekte een beter resultaat in vergelijking met 2015. Dat is te danken aan hogere marges in Europa, vooral door een betere productmix en meer efficiëntie. Door een wanverhouding in voorraadposities werd het resultaat in de VS gedrukt. De vraag naar vruchtensappen neemt af terwijl de vraag naar sap op basis van groenten juist toeneemt. Deze trend heeft zich in 2016 doorgezet.
Malaise veehouderij merkbaar bij Duynie
Duynie realiseerde een lager resultaat in 2016. De malaise in de veehouderij werkte door in de veevoeractiviteit. De zetmeelactiviteit Novidon deed het beter evenals het onderdeel dat levert aan biovergisters. De nieuwe activiteit, gericht op ingrediënten voor huisdiervoeding, ontwikkelt zich voorspoedig. Directievoorzitter Robert Smith: ‘Onze keuze voor een portfolio met vijf kernactiviteiten heeft in 2016 goed uitgewerkt om het resultaat op peil te houden, ondanks lage suikerprijzen.’
Nederlandse bietenoogst en bietsuikerproductie
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.