Na een maand vol zonneschijn en regen is het nu echt aan de aardappels zelf om kop omhoog te steken. Telers maken zich op voor de volgende uitdaging na de droogte: het bestrijden van Phytophthora infestans.
Terwijl de ene teler voorlopig niet denkt aan meer regen of beregenen, rijdt de andere zijn haspel weer het aardappelland op. Zo groot zijn de verschillen in neerslag en grondsoort. Door de neerslag met hogere temperaturen groeien de aardappelen in een rap tempo en zijn enkele telers die meedoen aan de Boerenbusiness Gewastour al bezig met de phytophthora-bespuiting.
Knolzetting begonnen in Flevoland
De Innovators van Jacco van Liere uit Dronten (Fl) zitten volop in de groei en zijn al bezig met de knolzetting. Hij was als een van de eerste die zijn gewastourperceel heeft gepoot en daardoor lopen zijn aardappelen nog steeds voorop. Hij heeft op zijn gewastourperceel al twee keer gespoten tegen phytophthora.
Regenbuien aanvullen met de haspel
Daan Janssen uit het Brabantse Escharen heeft naar zijn zin te weinig neerslag ontvangen en heeft meerdere haspels alweer uitgetrokken om 25 millimeter kunstmatige regen toe te dienen. Volgens zijn weerstation moest hij het op zijn gewastourperceel doen met slechts 18 millimeter. De hoeveelheid neerslag verschilt volgens Janssen van perceel tot perceel. Hij begint daarom eerst op de droogste percelen met beregenen. Zijn Innovator heeft hij al een keer gespoten tegen phytophthora en een keer beregent.
René Mesken uit het Friese Appelscha vertelt dat de nood om vocht nog niet hoog ligt in dit stadium van de aardappelen. Hij heeft 30 millimeter neerslag gehad en maakt zich niet druk om de droogte. Wel is hij begonnen met de phytophthora-bespuiting. Ook het gewastourperceel is twee maal gespoten tegen onkruid en ook de eerste phytpohthora-bespuiting is een feit.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.