Wereldwijd houdt het coronavirus ons bezig. Mensen werken thuis, houden afstand en zijn meer bezig met hun eigen hygiëne dan ooit. Door de maatregelen komen sommige sectoren in de problemen. Na sluiting van horeca wordt minder frites gegeten. Hierdoor is de fritesmarkt ingestort en wordt de huidige voorraad niet opgebruikt. Zorgt deze voorraad voor moeilijkheden of hebben telers een andere oplossing?
Het is van belang om te weten wat er gebeurd met de voorraad die er momenteel nog is. Telers van de Boerenbusiness Gewastour hebben meestal via contracten afspraken met afnemers. Deze afnemers zijn verplicht om de aardappelen af te nemen bij de teler en af te rekenen. Door het coronavirus kunnen zij de frietaardappelen niet kwijt. Na een rondvraag onder de Gewastour-telers zochten we naar het antwoord op de vraag: Wat kunnen we met de aardappelen doen?
Vertrouwen in afnemer
De meeste telers hebben vertrouwen in de contracten en verwachten in samenwerking met de afnemer een oplossing te vinden. Er wordt momenteel gekeken of fritesaardappelen kunnen dienen als veevoer. Echter, teveel aardappelen in het rantsoen kan ziektes veroorzaken. Bovendien zullen de aardappelen eerst gewassen moeten worden om ze vrij te maken van de grond. Hierdoor zijn ze beperkt houdbaar.
Een andere oplossing zou de vergister kunnen zijn. Het voordeel van aardappelen is dat deze hogere energieopbrengst hebben dan mest. Om in de vergister te kunnen moeten de aardappelen gewassen en gesneden worden. Dit leidt tot extra kosten, waarbij niet duidelijk is wie die moet betalen. Veel deelnemers van de Gewastour zien dit plan niet zitten. De meeste telers denken dat de boer de dupe wordt en voor de kosten moet opdraaien.
Geen frites- maar tafelaardappelen
De deelnemende telers kijken ook naar wat ze zelf kunnen doen. Veel van hen denken dat de resterende voorraad een grote invloed gaat hebben op de prijs van fritesaardappelen voor oogst 2020. Eén teler van de Gewastour heeft begrepen dat de afnemers en industriën telers vragen minder te planten. Het gaat voornamelijk om telers die afland hun aardappelen verkopen. Momenteel gebeurt dit op vrijwillige basis.
De telers verwachten dat afnemers uiteindelijk verplichten om minder te poten dit voorjaar. Daarom kiezen sommige zelf voor alternatieven. Bijvoorbeeld minder grond huren of kiezen om over te stappen op bijvoorbeeld tafelaardappelen. Zo is er een teler van de Gewastour overgestapt van het ras Innovator naar de tafelaardappel Annabel. Deze teler verwacht dat dit betrouwbaardere markt is ten opzichte van fritesaardappelen.
Verkoop afland komt in moeilijkheden
Industrieën willen er dus voor zorgen dat het fritesaardappelareaal inkrimpt. Telers die geen bewaringsmogelijkheden hebben, en de aardappelen direct na de oogst verkopen, krijgen naar verwachting de grootste problemen. Doordat de oude oogst lang bewaard kan worden, krijgen deze partijen voorrang bij de verplichtingen in de contracten tussen teler en afnemer. Hierdoor komen telers die afland verkopen in de problemen. Dit aanbodoverschot kan negatieve gevolgen hebben op de prijs.
Alle telers van de Gewastour hebben mogelijkheden tot bewaring. De deelnemers verwachten hiermee de negatieve gevolgen zoveel mogelijken te kunnen ontwijken. De meeste ondervraagden verwachten slechte prijzen tot de jaarwisseling en denken dat in 2021 de markt weer op een normaal evenwicht komt.
Sociale media
Via sociale media wordt geprobeerd om overschotten te verkopen aan consumenten of andere partijen. Via sociale media sta je snel in contact met mensen in de buurt om zo producten te verkopen. Via facebook proberen LTO Noord, LLTB en ZLTO vraag en aanbod samen te brengen. Hierbij koppelen ze boeren aan consumenten en promoten ze initiatieven als Support Your Locals, EtenOver, Boerschappen, De Streekboer, Rechtstreex en de Korte Keten Coalitie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.