DCA, aanbieder van Boerenbusiness.nl en Foodbusiness.nl, introduceert een nieuw online zuivelplatform onder de naam DCA Market Intelligence. In deze tool kunnen kopers, verkopers, handelaren, bedrijven en alle andere geïnteresseerde partijen in de nationale en internationale zuivelketen eenvoudig over een grote hoeveelheid data van de zuivelmarkt beschikken. Zo hebben zij via de tool direct inzicht in de 25 DCA-zuivelnoteringen die wekelijks worden gepubliceerd. DCA Market Intelligence vervangt als merknaam DCA-Markets in de markt.
Dit heeft DCA bekendgemaakt. "Met de nieuwe zuiveltool willen we de professionals in de zuivelketen aan de hand van onze noteringen en de data nog betere inzichten bieden in de zuivelmarkt", licht Tim Vrolijk, managing director bij DCA, toe. Via een persoonlijk dashboard kunnen gebruikers op DCA Market Intelligence de prijzen en data selecteren die zij voor hun dagelijkse business nodig hebben: van handelsprijzen, melkproducties tot en met im- en exportdata. Ook ontvangen zij een wekelijks overzicht met korte analyses van de ontwikkelingen op de markt aan de hand van de DCA-zuivelnoteringen.
"Daarbij presenteren we ook een melkvalorisatietool die de gebruikers helpt weloverwogen beslissingen te nemen over de wekelijkse orders die zij ontvangen", vervolgt Vrolijk. "Ook zijn op de zuiveltool de koersen van producten als poeder en boter op de termijnmarkt live zichtbaar." DCA Market Intelligence wordt in 2024 nog verder uitgebreid met meer marktinformatie en nuttige diensten voor de deelnemers in de zuivelketen, benadrukt Vrolijk. "Onze ambitie is dé partner in data en marktinformatie te zijn voor de nationale en internationale zuivelbusiness."
Aantal zuivelnoteringen stevig uitgebreid
De 25 zuivelnoteringen die het bedrijf DCA-Markets als Price Reporting Agency (PRA) samenstelt, vormen het hart van de tool. DCA heeft het aantal noteringen de laatste maanden stevig uitgebreid. In deze periode zijn er negen noteringen bijgekomen, waaronder die van volvette melkpoeder (fat-filled), Emmentaler, natuurkaas en boterolie (AMF). DCA heeft vijftien jaar ervaring in het samenstellen van de zuivelnoteringen. In 2007 is gestart met de spotnotering voor rauwe melk in Nederland, Noord-Duitsland en Zuid-Duitsland. Tegenwoordig wordt vrijwel het gehele palet aan zuivelproducten- en fabricaten via een notering op waarde gezet, waaronder volle melkpoeder, mager melkpoeder, room, boter en de foliekazen Gouda en Edam.
Alle 25 zuivelnoteringen en de specificaties zijn te vinden op DCA Market Intelligence en worden elke donderdag om 16:00 uur bekendgemaakt aan de klanten en relaties. De specificaties zijn in samenwerking met de sector vastgesteld en zijn voor iedereen inzichtelijk. De methodologie is in lijn met de regels die de Europese Commissie hiervoor heeft vastgelegd. "Daarmee is onze aanpak uniek", reageert Vrolijk. "De nieuwe noteringen passen in ons streven om de melkvalorisatie in de zuivelketen zo transparant mogelijk te maken. Elke notering die daaraan kan bijdragen proberen we op te pakken."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.