De landbouwexport in 2022 lijkt op het eerste oog flink gegroeid, maar deze cijfers verdienen een nuance. Het afgezette volume laat namelijk een trendbreuk zien en stijgt niet verder. De fors hogere uitvoerwaarde komt vooral door de snel opgelopen prijzen van agrarische grondstoffen. Een inflatie-effect dus.
De agrarische export steeg afgelopen jaar met 17% tot €122,3 miljard, waarmee opnieuw een record wordt gevestigd. Hiervan was ruim de helft van Nederlandse makelij. Krap 70% werd binnen de EU afgezet, de rest ging de wereldmarkt op. De grootste waardestijging is zichtbaar in de categorie zuivel en eieren, die met maar liefst 34,5% steeg tot €11,9 miljard.
De stijging wordt opgevoerd door de forse prijsstijgingen van agrarische grondstoffen in 2022, deels door de oorlog in Oekraïne. De prijzen van zuivel, vlees en graan liepen daardoor flink op. De meeste landbouwgoederen hadden in 2022 een hogere exportprijs dan het jaar daarvoor, mede aangewakkerd door hogere prijzen voor energie, kunstmest, veevoer en verpakkingsmateriaal.
Trendbreuk in volume
Qua volume is het lastiger om een beeld te vormen. De geëxporteerde volumes worden beperkt weergegeven, omdat die zich volgens het CBS door de verschillen in eenheden soms moeilijk laten optellen. In volume toont de export echter na een jarenlange toename nu juist een trendbreuk van -0,5%, vertelt landbouweconoom van het CBS Cor Pierik desgevraagd. De daling is vooral zichtbaar in eieren, pluimvee- en rundvlees en melk. Ook akkerbouwgewassen als aardappelen en graan tonen een behoorlijke volumedaling. Daartegenover staat een volumestijging in zaaizaad en aardappelproducten.
Pierik bestempelt de beperkte daling als stagnatie. "De groei is er wel uit, zo kunnen we stellen. In 2023 gaan we zien of deze daling daadwerkelijk een trend is." Op basis van de teruglopende landbouwproductie in Nederland is dit volgens de landbouweconoom wel logisch om te verwachten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.