"Als we willen dat de boer aan milieueisen voldoet, dan moet de consument bereid zijn meer te betalen in de supermarkt", stelt CEO van Agrifirm, Dick Hordijk. "De consumenten moeten meer bewust worden van de herkomst van voedsel en wat de impact is van de keuzes die ze maken. De oplossing van bijvoorbeeld het stikstofprobleem ligt deels in hun handen." Agrifirm presenteert eind deze week een nieuw retailconcept, genaamd BOER&NLekker, waarbij consumenten de producten bij de boer kan ophalen.
"Duurzaam geproduceerd voedsel is ook duurder", aldus Hordijk in een persbericht naar aanleiding van de opnieuw gestegen inflatie, naar 6,4%. "De voedselprijzen dragen bij aan de toename van de inflatie, waarbij kaas, brood en kwark de grootste bijdrage leverden. Toch betaalt de Nederlandse consument te weinig voor landbouwproducten", aldus Hordijk.
"De Nederlandse consument vindt het 'doodnormaal' om te ontbijten met een bakje yoghurt en in de middag een boterham met kaas te eten. Diezelfde Nederlander wil dat het stikstofprobleem wordt opgelost en vindt het belangrijk dat dieren in stallen zo goed mogelijk behandeld worden. Maar als diezelfde persoon keer op keer voor het goedkoopste product in de supermarkt kiest, verdient de boer daar niets aan en kan deze niet duurzamer produceren." Ook supermarkten zitten daardoor volgens de CEO klem. "De consument wil graag het milieuvriendelijke product, maar wil er vaak niet extra voor betalen. Vaak ook omdat het simpelweg ontbreekt aan deze bewustwording."
'Marges boeren en telers echt minimaal'
Hordijk: "De overheid legt allerlei sancties op aan de boeren: stikstof- en CO2-uitstoot moeten omlaag, dierenwelzijn moet op orde zijn en biodiversiteit is belangrijk. Maar de Nederlandse boer kan niet én rekening houden met eventuele milieuschade én zo efficiënt en goedkoop mogelijk produceren. De marges op het verdienmodel van de meeste boeren en telers zijn echt minimaal."
Volgens de CEO kan het probleem alleen opgelost worden door meer transparantie over de milieu-impact van voedsel. "Bijvoorbeeld door informatie op de verpakking, of prijzen waarin het effect verwerkt is. En tegelijkertijd moeten we met elkaar werken aan verdere bewustwording van consumenten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10896681/boer-kan-niet-duurzaam-eacute-n-goedkoop-produceren]'Boer kan niet duurzaam én goedkoop produceren'[/url]