Opnieuw zijn er geruchten dat FrieslandCampina het merk Friso wil afstoten. Dat meldt Reuters op basis van bronnen. Begin dit jaar zongen deze geluiden ook al rond, maar toen werd dit nog stellig ontkracht.
FrieslandCampina zou zakenbank JP Morgan in de arm hebben geslagen om een deal te begeleiden. Intussen zouden diverse potentiële kopers benaderd zijn, waaronder private equitybedrijven. Ingewijden denken dat FrieslandCampina €2,2 miljard voor Friso kan vangen.
Kortgeleden gaf FrieslandCampina aan bezig te zijn om de strategische opties rondom Friso te onderzoeken. Dat onderzoek zou in de loop van 2022 worden afgerond. Een woordvoerder van FrieslandCampina wil desgevraagd niet ingaan op de verkoopgeruchten.
Omzet en winstgevendheid omlaag
Friso maakt onderdeel uit van de divisie 'specialised nutrition'. De winstgevendheid van deze divisie staat onder druk. In het eerste half jaar van 2021 daalde de omzet met een slordige 15% tot €516 miljoen, de winstgevendheid liep zelfs met ruim 80% terug. Het laatste grote merk dat FrieslandCampina van de hand deed was in 2017 frisdrankenmerk Riedel.
Een ander gerucht dat in de wandelgangen rond gaat, is dat de zuivelcoöperatie voornemens zou zijn om de fabriek in Borculo te verkopen. Ook daar wil de woordvoerder niet op ingaan, al zegt hij wel dat dit los staat van de heroverwegingen rondom Friso. "Wij reageren niet op geruchten. Als er nieuws is, dan melden we dat." Kortgeleden kwam wel het nieuws naar buiten dat de productie in Borculo wordt afgeschaald, vanwege de teruglopende Chinese vraag naar babymelkpoeder.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.