Bij feedconcern ForFarmers staat de nettowinst onder meer door de relatief hoge grondstofprijzen onder druk. Het bedrijf kan de oplopende kosten voor bijvoorbeeld granen en soja niet doorberekenen aan hun klanten, de veehouders. "De boer moet meer krijgen voor hun producten als melk, vlees en eieren", zegt topman Yoram Knoop. "Het kan niet anders dat dit leidt tot stijgende voedselprijzen voor de consument."
Knoop zei dit bij de presentatie van de halfjaarcijfers van ForFarmers vrijdagmorgen (13 augustus). Hieruit komt maar voren dat de winst van ForFarmers onder druk staat. Knoop wijt dit onder meer aan de stijgende grondstofprijzen. ForFarmers is niet in staat deze prijzen door te vertalen aan hun afnemers, mede gelet op de moordende concurrentie op de diervoermarkt. "Dit soort marktmechanismen verloopt altijd vertraagt, maar uiteindelijk gaat het wel gebeuren."
Knoop geeft aan dat niet alleen bedrijven als ForFarmers , maar zeker heel de agrarische sector door een "lastige periode gaan." De prijzen voor producten als zuivel, vlees en eieren stijgen weliswaar, maar nog onvoldoende voor de boer om de oplopende grondstofkosten te compenseren. Dat betekent volgens Knoop dat de boer meer geld moet gaan vangen voor zijn eindproduct en uiteindelijk de consument hogere prijzen moeten gaan betalen voor de producten in het winkelschap.
Brexit speelt parten
ForFarmers rekent er niet op dat de grondstofprijzen binnen afzienbare tijd duidelijk gaan dalen. "De commodities zitten in algemene zin op een hoog niveau en vooralsnog gaan we ervan uit dat deze hoge niveaus aanhouden", meldt COO Pieter Wolleswinkel, die begin 2022 toetreedt tot de raad van bestuur van ForFarmers. "Net als de prijzen voor energie." Ook de oplopende energiekosten drukken de financiële prestaties van ForFarmers, laat Wolleswinkel weten.
In de landen waar ForFarmers actief is zaten de omstandigheden door de coronamaatregelen in de eerste helft van dit jaar ook niet altijd mee. Zo stonden in landen als Polen en Duitsland de consumptie van rundvee- en kippenvlees onder druk, doordat de horeca en foodservice onder druk. In het Verenigd Koninkrijk speelt de brexit een grote rol, waardoor bijvoorbeeld de export aan Britse zuivelproducten fors terugviel. Zulke ontwikkelingen merken de boeren in de financiële opbrengsten, waardoor zij minder voeders aankopen bij ForFamers.
Mondiale stijging zuivel- en vleesconsumptie
Topman Knoop verwacht dat in de Europese Unie de consumptie van zuivel- en vleesproducten de komende periode stabiel blijft. Waar in Nederland wordt gesproken over de halvering van de veestapel en vegetarisch wordt gepromoot, wijst Knoop erop dat wereldwijd de zuivel- en vleesconsumptie de komende jaren alleen maar toeneemt. "Dat zien we in Nederland in heel de discussie wel eens over het hoofd."
ForFarmers verwacht dat de consumptie van varkensvlees in de EU licht daalt. Zo neemt de varkensstapel in Nederland en Duitsland af, terwijl deze in de Verenigde Koninkrijk door het brexit-effect juist iets toeneemt. Voor de varkensmarkt rekent het voerconcern in de tweede helft van dit jaar ook op lagere importvolumes van Europees varkensvlees door China.
Groeien buiten de Europese Unie
De consumptie van kippenvlees blijft daarentegen groeien, mede door de groeiende vraag voor kip uit welzijnsconcepten. Dat de Nederlandse supermarkten inmiddels allemaal gaan kiezen voor kippenvlees met een Beter Leven-keurmerk, kan volgens Knoop leiden tot een lichte daling van de Nederlandse pluimveestapel. "Maar de pluimveebedrijven die blijven, voeren de dieren met producten van meer toegevoegde waarde. Daar kunnen we hoger marktaandeel in verdienen."
Door de stagnatie van de groei van de agrarische sectoren in met name West-Europa is ForFarmers zich al enige tijd aan het oriënteren op andere landen voor het spreiden van de risico's en de afhankelijkheid van Nederland te verminderen. ForFarmers is actief in België, Nederland, Polen, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Voor 2025 moeten daar 2 landen bij komen, geeft Knoop de strategische plannen aan. Welke landen dit zijn, houdt hij nog voor zich maar de kans is groot dat minimaal 1 land buiten de EU ligt. "Die kans is aanzienlijk. We zijn niet op zoek naar kleine stapjes, de keuzes die we gaan maken zijn van buitengewoon belang."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.