De grondstoffenhausse heeft Cargill geen windeieren gelegd. Het concern stevent af op zijn meest winstgevende jaar ooit in zijn 156-jarig bestaan.
Cargill stopte in 2020 met het publiceren van de resultaten, maar nu het bedrijf volgende week obligaties uitgeeft, geeft het een kijkje in de boeken. In de eerste negen maanden van het gebroken boekjaar verdiende het bedrijf $4,3 miljard, meldt Bloomberg. Dat cijfer komt al boven de beste jaarwinst uit. De Ebitda is tijdens de eerste negen maanden van het fiscale jaar naar meer dan $7,1 miljard gestegen. Kredietbeoordelaars verwachten dat over het hele jaar de stijging op 30% zal uitkomen.
Ongekende vraag maïs uit China
De kredietbeoordelaars wijzen tegenover Bloomberg op twee belangrijke oorzaken van de winststijging: sterke marges voor de verwerking van rundvlees en een ongekende vraag naar maïs in China. Cargill zag een enorme groei in zijn traditionele handel in granen en oliezaden door de grote vraag.
Cargill is daarnaast ook een van de grootste vleesverwerkers in de Verenigde Staten. Veel Amerikaanse slachthuizen moesten aan het begin van de coronacrisis door besmettingen onder het personeel de deuren sluiten, maar Cargill wist de productielocaties open te houden.
Ingezet op vraag naar eiwitten
CEO David MacLennan heeft sinds zijn aantreden als CEO in 2013 de slecht presterende bedrijven verkocht en ingezet op de vraag naar eiwitten, waaronder rundvlees, kip en vis.
De agrarische markten zijn tot astronomische hoogte gestegen door de oplopende vraag naar vlees, maïs en sojabonen. De grondstoffenhandel, heeft het afgelopen jaar aanzienlijk geprofiteerd van de volatiele markten. Maar behalve hogere winsten, betekent dat ook het vooruitzicht op voedselinflatie in een tijd waarin de toeleveringsketens vastlopen en de wereld worstelt met een hongercrisis, stelt Bloomberg.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.