Niet alleen het zeecontainervervoer is het afgelopen jaar flink in prijs gestegen. Ook vervoer van droge bulkproducten is de afgelopen maanden fors duurder geworden. Die stijging komt door extra handel in de momenteel volatiele grondstoffenmarkt. Tegelijkertijd investeren rederijen minder in nieuwe schepen.
De Baltic Exhange's main sea freight index – één van de belangrijkste graadmeters voor de transportkosten van producten zoals graan, kunstmest en steenkool – is sinds februari omhoog geschoten en staat op het hoogste niveau in 11 jaar. De capaciteit van de droge bulkvloot groeit volgens experts onvoldoende mee met de stijgende vraag. Naar verwachting groeit de capaciteit met 2,0% dit jaar en met 0,8% in 2022. Ter vergelijking: in 2019 en 2020 bedroeg de groei respectievelijk 4,1% en 3,2%, zo blijkt uit gegevens van marktanalysebureau Refinitiv.
Onzekere eisen
"We zien dit jaar niet de extra orders voor nieuwe schepen die we anders zien als de transportprijzen stijgen", zegt Jan Dieleman directeur van de zeevaartdivisie van Cargill tegen persbureau Reuters. Het duurt gemiddeld 3 jaar van het plaatsen van de order tot het nieuwe schip geleverd wordt. De levensduur is meestal meer dan 20 jaar. Wat volgens experts meespeelt is de discussie over de reductie van CO2-uitstoot en klimaatneutrale zeevaart. Reders weten niet goed wat de eisen voor schepen over 10 of 20 jaar zullen zijn. Daarom zijn zij voorzichtig met investeren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.