Voedingsmiddelengigant Nestlé heeft over het afgelopen jaar zowel organische groei als omzetverlies genoteerd. CEO Mark Schneider is tevreden met de resultaten. "In een speciaal jaar hebben we voor de derde keer een verbetering in organische groei, winstgevendheid en rendement gerealiseerd. De crisis heeft ons dus niet afgeremd." Voor 2021 verwacht het concern dat de organische groei doorzet.
Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé zag de nettowinst in het afgelopen jaar dalen van omgerekend €11,6 miljard naar €11,2 miljard. De omzet daalde daarnaast met ongeveer 8,9% van €85,5 miljard naar €77,8 miljard. Toch is CEO Mark Schneider niet ontevreden met deze resultaten. "Het jaar 2020 was een bijzonder jaar, zoals voor velen. In dit jaar hebben we toch voor het derde jaar op rij een verbetering in de organische groei, de winstgevendheid en het rendement op gerealiseerd. De wereldwijde pandemie heeft ons niet afgeremd."
De organische groei van het bedrijf steeg met 3,6%. Die groei werd vooral veroorzaakt door de sterke markt voor Nespresso in de Verenigde Staten en de uitstekende cijfers voor Purina PetCare (+10,2%) en Nestlé Health Science (+1,7%). De vrije kasstroom komt over het afgelopen jaar uit €9,4 miljard. Positief is dat het dividend opnieuw verhoogd is, naar €2,53 per aandeel. Daarmee realiseert het concern voor 26 opeenvolgende jaren dividendgroei. In totaal werd vorig jaar €13,3 miljard terugbetaald aan de aandeelhouders via dividend en het terugkopen van eigen aandelen.
Positieve verwachtingen
Kijkende naar het lopende jaar, dan verwacht Nestlé een wederom een toename in de organische groei. Het voedingsmiddelenbedrijf denkt aan een percentage tussen de 3% en 8%. "Tegelijkertijd blijven we gefocust op duurzaamheid en stippelden we de weg uit om tegen het jaar 2050 netto nul broeikasgasemissies te hebben", licht Schneider toe. "Met het oog op de middellange termijn verwachten we een gematigde verbetering van de onderliggende handelswinstmarge."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.