Boerenbusiness reikt dit jaar voor de tweede keer de Agribusiness Award uit. De prijs waarmee bijzondere prestaties in de agrarische keten extra voor het voetlicht worden gebracht. Een van de genomineerden van 2019 is Dacom Farm Intelligence met Cloudfarm. Hoe gaat het nu een jaar later met ze?
"Cloudfarm is volwassen geworden", dat is de belangrijkste conclusie die Lud Uitdewilligen, Business Developer bij Dacom, een jaar later trekt. "We zijn het afgelopen jaar druk bezig geweest om het product door te ontwikkelen. Met name als je kijkt naar AB-lijnen, taakkaarten en machinekoppelingen dan hebben we grote slagen gemaakt. Inmiddels mogen we dan ook wel zeggen dat het een succes is waarbij we steeds meer gebruikers mogen verwelkomen."
Marketing uitbreiden
"Het is nu aan ons om nog meer de nadruk te leggen op de marketing. We willen potentiële gebruikers met voorbeelden laten zien hoe Cloudfarm werkt en welke voordelen het oplevert. We hebben ons in een redelijk vroeg stadium van het product ingeschreven voor de Agribusiness Award en dat heeft zeker bijgedragen aan een stukje bekendheid. We zijn nu bezig om die marketing uit te breiden."
Cloudfarm is een programma dat precisielandbouw koppelt aan teeltregistratie. In Cloudfarm kunnen akkerbouwers en loonwerkers data van sensoren, drones, satellieten en machines bekijken. Deze kunnen ook worden gekoppeld aan automatische teeltregistratie, wat makkelijk is voor de gebruiker in kwestie. Het bedrijf zegt te focussen op bedrijfsgemak en dat is niet voor niets. "Wij horen vaak dat er toch een drempel is om te beginnen met precisielandbouw. Veel mensen denken dat dit gelijk heel moeilijk is en een hoge investering vergt. Wij bij Dacom willen met Cloudfarm de eerste stap naar precisielandbouw voor iedereen mogelijk maken", zo meldde Dacom in haar aanmelding vorig jaar.
Van de coronacrisis heeft Dacom tot nu toe weinig last gehad. "Wij focussen ons als bedrijf op digitalisering, zowel met onze producten als in het bedrijf zelf. We werken met online abonnementen waardoor het werk voor ons gewoon door kon gaan. Wat het effect op de langere termijn gaat zijn is nog lastig in te schatten. De agribusiness en de voedselverwerkers hebben natuurlijk een flinke dreun gekregen, het is nog de vraag welke invloed dat heeft op de investeringen in digitalisering op lange termijn", aldus Uitdewilligen.
Jury houdt je scherp
Uitdewilligen kijkt tevreden terug op de deelname aan de Agribusiness Award. "We hebben met gezonde spanning meegedaan aan het traject waarbij ook een pitch voor de professionele jury en een video-interview in de studio hoorden. Juist die elementen houden je scherp. Veel bedrijven kijken vooral naar de productontwikkeling, maar ook het stukje marktkennis is heel belangrijk."
"De juryleden hebben ieder hun eigen expertise en kijk op het product en dat maakt het heel interessant. Zo'n middag dwingt je om het product goed te presenteren en ook het verdienmodel erachter goed toe te lichten. De feedback en de vragen die je krijgt maken dat je bewust bezig bent met het product en het helpt je om aan te scherpen. Natuurlijk hadden we de Award heel graag gewonnen, maar alle aandacht en reacties die je door de deelname krijgt hebben we als heel positief ervaren. Het is absoluut een aanrader om mee te doen."
Agribusiness Award 2020
Ook meedoen? De aanmeldpagina voor de Agribusiness Award 2020 is geopend tot 30 september. De vakjury onder leiding van voorzitter Aalt Dijkhuizen beoordeelt de inzendingen en kiest de genomineerden. De uiteindelijke winnaar wordt op 26 november 2020 bekend gemaakt.
Ben jij het bedrijf in de agribusiness die met een vernuftig product, vernieuwende dienst of baanbrekend productieproces de boer aantoonbaar financieel voordeel oplevert? Kijk voor meer informatie en om je aan te melden op Boerenbusiness.nl/Award.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.